23948sdkhjf

Bonus til klima-entreprenører

Vegvesenet åpner lommeboka for å få ned CO2-utslippene fra betong, armeringsstål og asfalt.

Nær to tredeler av klimagassutslippene fra Statens vegvesens anlegg kommer fra produksjon av materialene som brukes.

– I første omgang vil vi motivere entreprenørene med bonusordninger i kontrakter i stedet for pålegg. Bonusordningen åpner for at entreprenøren kan være kreative og finne de løsningene som er best for både økonomi og klima, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Krav om miljødeklarasjon

Entreprenørene skal levere miljødeklarasjon – Environmental Product Declaration – for betong, armeringsstål og asfalt. Dette skal vise utslipp fra produksjon og helt fram til bruk på anlegget. For andre produkter skal det leveres dersom det finnes.

Entreprenører skal legge ved EPD ved tilbudet for anleggskontrakter. For vedlikeholdskontrakter skal EPD legges fram i forbindelse med samhandlingen.

Asfaltbransjen i Norge var de første i verden til å utvikle EPD for asfalt.

Halvparten fra produksjon og transport

Vegvesenet asfalterer for rundt tre milliarder kroner i året. Det vil si rundt tre millioner tonn asfalt, noe som medfører utslipp på 150.000 tonn CO2. Dette tilsvarer omtrent det samme utslippet som årlig eksos fra rundt 100.000 personbiler som går på bensin eller diesel.

– Asfalt består av 95 prosent stein og 5 prosent bindemiddel. Produksjon og transport av råvarer står for halvparten av utslippene. Produksjon av asfaltmassen, spesielt tørking og oppvarming av tilslaget, står for en tredel, opplyser Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen.

Viktig med tak

Det er mest CO2 å spare på tørking og oppvarming av asfalt. Det viktigste er å ha tak over steinmaterialet, så det er tørt før oppvarming og varme opp asfaltanlegget med miljøvennlig brensel, forteller Snilsberg.

Snilsberg sier at entreprenørene også må vise transportavstand fra der asfalten er produsert til der den skal brukes. En måte å få ned utslipp på er å bruke lokal stein i asfalten der den har god nok kvalitet

Levetid viktig for miljøregnskap

Levetida på et asfaltdekke på høytrafikkert veg er 5-10 år avhengig av trafikkmengde, piggdekkandel og andel tunge kjøretøy med mere. Vegvesenets utfordring er å sikre at de får asfalt som både er miljøvennlig og har lang nok levetid.

- Vi kan ikke gå på akkord med levetiden. Ett år eller to mindre levetid har mye å si for miljøregnskapet og kostnadene til asfaltering, understreker Snilsberg

Det er høyt gjenbruk på asfalt. Så å si all asfalt blir gjenbrukt i bærelag eller toppdekke.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127