Bonus til klima-entreprenører

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Vegvesenet åpner lommeboka for å få ned CO2-utslippene fra betong, armeringsstål og asfalt.

Nær to tredeler av klimagassutslippene fra Statens vegvesens anlegg kommer fra produksjon av materialene som brukes.

Les også: Full stopp på grensa

– I første omgang vil vi motivere entreprenørene med bonusordninger i kontrakter i stedet for pålegg. Bonusordningen åpner for at entreprenøren kan være kreative og finne de løsningene som er best for både økonomi og klima, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Krav om miljødeklarasjon

Entreprenørene skal levere miljødeklarasjon – Environmental Product Declaration – for betong, armeringsstål og asfalt. Dette skal vise utslipp fra produksjon og helt fram til bruk på anlegget. For andre produkter skal det leveres dersom det finnes.

Entreprenører skal legge ved EPD ved tilbudet for anleggskontrakter. For vedlikeholdskontrakter skal EPD legges fram i forbindelse med samhandlingen.

Les også: Svartelistet av Vegvesenet

Asfaltbransjen i Norge var de første i verden til å utvikle EPD for asfalt.

Halvparten fra produksjon og transport

Vegvesenet asfalterer for rundt tre milliarder kroner i året. Det vil si rundt tre millioner tonn asfalt, noe som medfører utslipp på 150.000 tonn CO2. Dette tilsvarer omtrent det samme utslippet som årlig eksos fra rundt 100.000 personbiler som går på bensin eller diesel.

– Asfalt består av 95 prosent stein og 5 prosent bindemiddel. Produksjon og transport av råvarer står for halvparten av utslippene. Produksjon av asfaltmassen, spesielt tørking og oppvarming av tilslaget, står for en tredel, opplyser Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen.

Les også: Fem tilbydere pr. kontrakt

Viktig med tak

Det er mest CO2 å spare på tørking og oppvarming av asfalt. Det viktigste er å ha tak over steinmaterialet, så det er tørt før oppvarming og varme opp asfaltanlegget med miljøvennlig brensel, forteller Snilsberg.

Snilsberg sier at entreprenørene også må vise transportavstand fra der asfalten er produsert til der den skal brukes. En måte å få ned utslipp på er å bruke lokal stein i asfalten der den har god nok kvalitet

Levetid viktig for miljøregnskap

Les også: Akter å løse miljøfloken

Levetida på et asfaltdekke på høytrafikkert veg er 5-10 år avhengig av trafikkmengde, piggdekkandel og andel tunge kjøretøy med mere. Vegvesenets utfordring er å sikre at de får asfalt som både er miljøvennlig og har lang nok levetid.

- Vi kan ikke gå på akkord med levetiden. Ett år eller to mindre levetid har mye å si for miljøregnskapet og kostnadene til asfaltering, understreker Snilsberg

Det er høyt gjenbruk på asfalt. Så å si all asfalt blir gjenbrukt i bærelag eller toppdekke.

 



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ukas konkurser

Stor interesse for milliardmuseum

Solkongen

Optimistiske ledere

Husfabrikken til Svalbard

Skal sette sammen seks skredsikre modulhus i Longyearbyen.

Nå kommer Condotte-kontraktene

Nyhetsbrev

Ber Statsbygg trekke konkurranse

Vant stor vannkraft-kontrakt

340-millionerskontrakt til AF

Skal bygge 11 etasjers kontorbygg på Hasle i Oslo.

Vil endre TEK 17

Svartelistet av Vegvesenet

Skal bli Oslos grønneste bygård

I første omgang er den kommunale byggherren på jakt etter en fasadeentreprenør.

Full stopp på grensa

Skal dele ut 66,4 milliarder

Heistilskudd på vei ned

Byggeplass spekket med sensorer

Telia og Effera ønsker å effektivisere norske byggeplasser.

Røkke og Fredriksen starter FP Bolig

Ny el-vei åpnet i Sverige

Halvor og Otto inntar Vikingskipet

Bonus til klima-entreprenører

Fem tilbydere pr. kontrakt

Ukas vits: Sjefens sommerfest

Høyeste stål- og aluminiumspriser på 6 år

Stål- og aluminiumsmarkedet er satt under press etter USAs siste sanksjoner mot Russland.

Lot nabo sprenge siste salve

Prestisjeprosjekt til Oslo

Ukas konkurser

Snart kommer hun til din arbeidsplass

Trenger ytterligere 90 millioner

Nordbohus går for Archicad

Banebrytende E18-kontrakt

Delte ut bygningsdeler på Finn

Byggmester til sak mot staten

Rambølls nye sykehusrobot

Raser mot tog-utsettelse

Storstreik avverget

Byggeleder i rullestol

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk Datek Løfteteknikk på Hannovermessa 23.-27-april!

Møt HYTORC på Smart Industri 17-19 april

Sofias Bro klar til sesongåpningen

Datek Løfteteknikk leverer GIS elektriske kjettingtaljer.

Ny servicesjef hos iTec

Verktøyvogner fra Bahco i rustfritt stål

Ny markedssjef hos NOHA

Superior hullsager fra Bahco

Stansefabrikken på Hannover messen

Datek Løfteteknikk AS har inngått samarbeid med GIS AG!

Schneider Electrics kabelforlegningssystem finnes nå som BIM-objekter

Vit hva som skjer!

Selvbetjeningsportal for en enklere ordrehverdag

Schneider Electric deltar på Energismarte bygg, 14.-15. mars 2018

Du kan nå enkelt handle våre materialer på nett!

SP TOOLS AS OG TechnipFMC forlenger rammeavtale i henhold til opsjon i avtale inngått i 2016.

Datek Løfteteknikk har inngått samarbeid med Kaya safety!

Trangt, rotete og varmt serverrom? Vurder et mikrodatasenter!

Utleie av Torque tools

Bolteforspenning under vann, spør kNm Hydraulikk om løsning !

Ny DALI-dimmer styrer også lysfargen

NÅ: bondura® også med veiecelle!

Stålfundament for lysmaster

Nordic Steel utvider i tilbudet

Wren magnetic back up wrench fra SP TOOLS AS

Send til en kollega

0.187