23948sdkhjf

Bonus til klima-entreprenører

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Vegvesenet åpner lommeboka for å få ned CO2-utslippene fra betong, armeringsstål og asfalt.

Nær to tredeler av klimagassutslippene fra Statens vegvesens anlegg kommer fra produksjon av materialene som brukes.

Les også: Kritiserer Stortinget for mangel på enøk-satsing

– I første omgang vil vi motivere entreprenørene med bonusordninger i kontrakter i stedet for pålegg. Bonusordningen åpner for at entreprenøren kan være kreative og finne de løsningene som er best for både økonomi og klima, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Krav om miljødeklarasjon

Entreprenørene skal levere miljødeklarasjon – Environmental Product Declaration – for betong, armeringsstål og asfalt. Dette skal vise utslipp fra produksjon og helt fram til bruk på anlegget. For andre produkter skal det leveres dersom det finnes.

Entreprenører skal legge ved EPD ved tilbudet for anleggskontrakter. For vedlikeholdskontrakter skal EPD legges fram i forbindelse med samhandlingen.

Les også: Beitstadsundbroen blir forsinket

Asfaltbransjen i Norge var de første i verden til å utvikle EPD for asfalt.

Halvparten fra produksjon og transport

Vegvesenet asfalterer for rundt tre milliarder kroner i året. Det vil si rundt tre millioner tonn asfalt, noe som medfører utslipp på 150.000 tonn CO2. Dette tilsvarer omtrent det samme utslippet som årlig eksos fra rundt 100.000 personbiler som går på bensin eller diesel.

– Asfalt består av 95 prosent stein og 5 prosent bindemiddel. Produksjon og transport av råvarer står for halvparten av utslippene. Produksjon av asfaltmassen, spesielt tørking og oppvarming av tilslaget, står for en tredel, opplyser Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen.

Les også: Brudd på lønns- og arbeidsvilkår i annenhver kontroll

Viktig med tak

Det er mest CO2 å spare på tørking og oppvarming av asfalt. Det viktigste er å ha tak over steinmaterialet, så det er tørt før oppvarming og varme opp asfaltanlegget med miljøvennlig brensel, forteller Snilsberg.

Snilsberg sier at entreprenørene også må vise transportavstand fra der asfalten er produsert til der den skal brukes. En måte å få ned utslipp på er å bruke lokal stein i asfalten der den har god nok kvalitet

Levetid viktig for miljøregnskap

Les også: Miljømesse kommer for første gang til Norge neste uke

Levetida på et asfaltdekke på høytrafikkert veg er 5-10 år avhengig av trafikkmengde, piggdekkandel og andel tunge kjøretøy med mere. Vegvesenets utfordring er å sikre at de får asfalt som både er miljøvennlig og har lang nok levetid.

- Vi kan ikke gå på akkord med levetiden. Ett år eller to mindre levetid har mye å si for miljøregnskapet og kostnadene til asfaltering, understreker Snilsberg

Det er høyt gjenbruk på asfalt. Så å si all asfalt blir gjenbrukt i bærelag eller toppdekke.

 



Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Nye Veier vil bruke dagens Mjøsbru til miljøkryssing

Arbeidsministeren: Nøler ikke med å stenge flere byggeplasser

Vil trappe opp innsatsen for å få norske byggeplasser til å ta sikkerheten på alvor.

Her er NCCs milliardregning

NCC med nedskrivninger på 1,5 milliarder

Entreprenøren kommer med negativt driftresultat på 1,1 milliarder svenske kroner i tredje kvartal.

YIT Norge signerte kontrakt om nytt kraftverk

Vant betongkontrakt for LAB Entreprenør

Nyhetsbrev

Skjeggkre fører til milliontap for forsikringsselskap

AF Gruppen går for oppkjøp av svensk entreprenør

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i selskapet

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Rot i regnskapet

Ukens konkurser

Hun er ny leder for Veidekkes byggevirksomhet i Buskerud

Flere konkurs, færre tvangsavviklet

Kritiserer Stortinget for mangel på enøk-satsing

Beitstadsundbroen blir forsinket

Bygning raste sammen i Kristiansand

Én kvinne er sendt til sykehus etter at et bygg raste sammen i Kristiansand sentrum.

Stengte nesten 200 byggeplasser på to uker

Arbeidstilsynet stoppet arbeidet ved nesten halvparten av byggeplassene de sjekket i september. I ni av ti tilfeller skyldes det usikret høydearbeid.

HENT bygger Dronning Ingrids Hage i Oslo

Startskudd for byggearbeidet på Sørumsand

53 nye utlysninger

NRC med nytt milliardoppkjøp

Aktøren kjøper opp finsk selskap og blir Nordens største innen banerelatert infrastruktur

Kreative studentprosjekter på NTNU

Veidekke kjøper Interform fra NCC

Får ansvar for trafikantnytte og drift

VIDEO: Ny E134 Damåsen

Ukens vits: Den triste slakteren

Ukens konkurser

Arbeidsulykke: Kom i klem bak søppelbil

31 nye utlysninger

Byggtorget overtar Malvik Byggvare

Ukens konkurser

44 nye utlysninger

Nye Veier får ny utbyggingssjef

Signerer ny storkontrakt med HENT

Onninen henter ny markedsdirektør fra TV2

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Møt Bahco på OTD!

Viktig å ha god ventilasjon også på hytter

Schneider Electric i ny samarbeidsavtale med Elbilforeningen og Bravida

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

RMIG Nold stiller ut på IZB 2018

Datek Løfteteknikk har levert 4 stk. kraner til Pretec!

DAVI på besøk hos iTec

Velkommen til OTD 2018 og vår stand!

Uten ventilasjon blir det skallebank på hytta

Forurenset grunn - kontakt DMR Miljø & Geoteknikk

Nordic Roads kjøper GET Solutions

Nyhet: Sentor bridge system for arbeid i høyden!

HYTORC er importør av LARZEP Hydraulics

Mobil vakuumløfter med høydejustering og leddet arm!

HYTORC avdeling Bergen flytter til Nesttun

Møt HYTORC på OTD 16-18 oktober

Bli inspirert til å tenke nytt og bærekraftig på Building Green

Møt HYTORC på Euro Expo i Tromsø den 24-25 oktober

Schneider Electric inviterer til seminar i Bergen om digitale verktøy for smartere bygg

Julien De Smedt til Building Green Oslo

Ny Produktkatalog Løft fra EIVA-SAFEX

PEMA SKYMASTER APS 1500 på kampanje hos iTec

Velkommen til Industriens motemesse!

Lyst til å stille ut på Building Green Oslo?

Hydraulisk kutteverktøy for industri redningstjeneste

Send til en kollega

0.505