Bonus til klima-entreprenører

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Vegvesenet åpner lommeboka for å få ned CO2-utslippene fra betong, armeringsstål og asfalt.

Nær to tredeler av klimagassutslippene fra Statens vegvesens anlegg kommer fra produksjon av materialene som brukes.

Les også: Staten ber Vegvesenet om nytt tunnelløp i Oslofjordstunnelen

– I første omgang vil vi motivere entreprenørene med bonusordninger i kontrakter i stedet for pålegg. Bonusordningen åpner for at entreprenøren kan være kreative og finne de løsningene som er best for både økonomi og klima, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i en pressemelding fra Statens vegvesen.

Krav om miljødeklarasjon

Entreprenørene skal levere miljødeklarasjon – Environmental Product Declaration – for betong, armeringsstål og asfalt. Dette skal vise utslipp fra produksjon og helt fram til bruk på anlegget. For andre produkter skal det leveres dersom det finnes.

Entreprenører skal legge ved EPD ved tilbudet for anleggskontrakter. For vedlikeholdskontrakter skal EPD legges fram i forbindelse med samhandlingen.

Les også: Arbeidsfellesskap skal utbedre Rotsethorntunnelen

Asfaltbransjen i Norge var de første i verden til å utvikle EPD for asfalt.

Halvparten fra produksjon og transport

Vegvesenet asfalterer for rundt tre milliarder kroner i året. Det vil si rundt tre millioner tonn asfalt, noe som medfører utslipp på 150.000 tonn CO2. Dette tilsvarer omtrent det samme utslippet som årlig eksos fra rundt 100.000 personbiler som går på bensin eller diesel.

– Asfalt består av 95 prosent stein og 5 prosent bindemiddel. Produksjon og transport av råvarer står for halvparten av utslippene. Produksjon av asfaltmassen, spesielt tørking og oppvarming av tilslaget, står for en tredel, opplyser Brynhild Snilsberg i Statens vegvesen.

Les også: En million tonn asfalt gjenbrukes hvert år

Viktig med tak

Det er mest CO2 å spare på tørking og oppvarming av asfalt. Det viktigste er å ha tak over steinmaterialet, så det er tørt før oppvarming og varme opp asfaltanlegget med miljøvennlig brensel, forteller Snilsberg.

Snilsberg sier at entreprenørene også må vise transportavstand fra der asfalten er produsert til der den skal brukes. En måte å få ned utslipp på er å bruke lokal stein i asfalten der den har god nok kvalitet

Levetid viktig for miljøregnskap

Les også: Historisk få dør i trafikken

Levetida på et asfaltdekke på høytrafikkert veg er 5-10 år avhengig av trafikkmengde, piggdekkandel og andel tunge kjøretøy med mere. Vegvesenets utfordring er å sikre at de får asfalt som både er miljøvennlig og har lang nok levetid.

- Vi kan ikke gå på akkord med levetiden. Ett år eller to mindre levetid har mye å si for miljøregnskapet og kostnadene til asfaltering, understreker Snilsberg

Det er høyt gjenbruk på asfalt. Så å si all asfalt blir gjenbrukt i bærelag eller toppdekke.

 



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Building Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Skanska kjøper tomt til nytt boligprosjekt på Lade i Trondheim

Siemens gir stor installasjonskontrakt til Nettpartner

Ukens konkurser

HR Prosjekt med VA-utbygging til 400 millioner

Veidekke bygger nytt bilanlegg for Bertel O. Steen

Datterselskapet Norske Stålbygg har fått kontrakt om totalentreprise til en verdi på 128 millioner eks. mva.

Nyhetsbrev

Nytt om Navn

HENT med nytt prosjekt for Meløy kommune

Consto bygger Nordhordland Helsehus for 300 millioner

Profier kjøper boligprosjekt av Det Norske Veritas

Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

68 nye utlysninger

Sjekk Veidekkes nye gigantprosjekt!

De kjøper Skanska-tomten og aksjene

KLP kjøper Barcode-kjeller for 829 millioner

Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

Bane NOR trosser protester og foreslår utsettelse av dobbeltsporet jernbane for de østlige byene.

Bonava bygger ny bydel i Bergen

Planlegger å bygge 650 leiligheter på Minde.

Skanska selger Jåttå-tomt og aksjer

Kjøper opp konkursboet etter SL Entex AS og SL Gruppen

Disse vil fikse «Norges verste vei»

Går fra Selvaag til Conceptor

Sigvart Rasmussen går fra sin stilling som finanssjef hos Selvaag Bolig ASA til å bli ny CFO / finansdirektør for Conceptor Bolig AS.

Norconsult inviterer til Samfunnskonferansen 2018

Disse får fasadekontrakt for Ålesund Sykehus

Staten ber Vegvesenet om nytt tunnelløp i Oslofjordstunnelen

Gir 3,7 millioner til lokal plankompetanse

20 millioner til gang- og sykkelvei langs rv 13

Solon Eiendom øker salget for andre kvartal

Ukens nyetableringer

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Entra og JM kjøper stort utviklingsområde på Bryn

Ukens konkurser

Har brukt nesten 150 millioner på å forsterke brannsikkerhet

Nytt om Navn

Overtar verksted for lakkering

70 nye utlysninger

Nytt om navn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Schneider Electric med ny produktsjef for byggautomasjon

Bygganalyse velger ISY Byggoffice

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Datek Løfteteknikk leverer ny gantrykran til Contiga i Moss.

Boltight® hydrauliske strekkere

Bahco rocker!

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

Send til en kollega

0.167