23948sdkhjf

Bane NORs 20-milliardersbudsjett

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Tre selskaper har sikret seg halve potten.

I løpet av en tiårsperiode investeres det 20 milliarder kroner som skal plassere Norge i førersetet i Europa innen digitalisering og modernisering av jernbanen, hevder Bane NOR i en pressemelding.

Halvparten brukt opp

Bane NOR har nå signert én av landets største teknologikontrakter, på totalt 7,5 milliarder, med Siemens. I tillegg har Bane NOR tidligere i vinter tildelt systemkontrakter for om lag 2,5 milliarder til Thales og Alstom.

Les også: Follobanen: Bane NOR må betale Skanska 270 millioner

Nytt digitalt signalsystem for togtrafikken skal utvikles. Dette betyr at signalene formidles via nytt IKT-utstyr om bord i togene, og ikke via analoge lyssignaler langs linja som i dag. Nytt digitalt system for styring av togtrafikken blir en del av moderniseringen. Systemet kan også gjøre førerløse tog mulig.

– Dere skal være stolte

- Dette er en av de største teknologikontraktene i Norge, og det skjer på jernbanen. Det er jeg stolt over, og det skal dere være stolte over, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen til frammøtte medarbeidere fra Bane NOR da Siemens-kontrakten ble underskrevet.

– Vi opplever en stor økning antall reisende på jernbanen, og ERTMS vil gjøre at enda flere vil kunne stole på jernbanen som et pålitelig transportmiddel, sa Solvik-Olsen.

Les også: Ringeriksbanen og E16 leverer forslag til statlig reguleringsplan

– Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Dagens anlegg er bygget med reléteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane NOR.

– ERTMS gir oss blant annet økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog, økt punktlighet grunnet færre feil og automatisk håndtering av avvik, og økt kapasitet over tid med automatisk kjøring av tog samt dynamisk avstand mellom togene, framholdt Kjenne.

Nytt digitalt signalsystem: Siemens

Nå blir jernbanens signalsystem digitalt. Signaler flyttes fra master ved sporet til datamaskiner og skjermer ombord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet og samtlige tog blir berørt av endringen.

Les også: Signerte gigantkontrakt med Bane NOR

Det er en utfordring å håndtere og vedlikeholde ulike og gamle signalsystemer som går tilbake til 1950-tallet. Komponenter er utdaterte og vanskelig å erstatte. Det nye systemet skal leveres over en periode på drøyt ti år.

Digital styring av togtrafikken: Thales

Thales er tildelt kontrakt på om lag 650 millioner for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.

Systemet skal gi en mer pålitelig og punktlig styring av trafikken, og er et betydelig steg i en omfattende modernisering av jernbanen.

Les også: Sikret kontrakt om dobbeltspor for 2,2 milliarder

IKT-utstyr om bord på togene: Alstom

Kontrakten på om lag to milliarder som er tildelt Alstom, betyr leveranse av ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner. Løsningen skal erstatte dagens kontrollsystem på kjøretøyene hos i alt 14 ulike jernbaneforetak.

Kontraktene er blitt fremforhandlet av Bane NOR på vegne av de deltakende jernbaneforetakene. Leveransen inkluderer systemutvikling, design og ombygging av ca. 400 kjøretøy eid av Norske Tog, CargoNet, Flytoget, Bane NOR og en rekke andre selskaper med et mindre antall lokomotiver og arbeidsmaskiner.

De 14 virksomhetene skal nå inngå selvstendige kontrakter med Alstom for ERTMS-leveranse til sine kjøretøy.

Les også: Skanska blir deleier: Starter samarbeid med Ditio

Investering på 20 milliarder over 10 år

Investeringen i ERTMS er et betydelig og viktig skritt i en norsk jernbanerevolusjon. Bane NOR skal i løpet av en tiårsperiode investere mer enn 20 milliarder i digitalisering og automatisering av jernbanen. Det skjer gjennom Bane NORs ERTMS-satsing (European Rail Traffic Management System), og vil bringe Norge i front i Europa med å ta i bruk digital teknologi i jernbanesektoren.

ERTMS er en europeisk standard for styring av tog. Standarden legger opp til en forenkling av infrastrukturen ved å flytte signaler fra sporet over i togene. Togene kommuniserer kontinuerlig med sentrale datamaskiner. Et tog med ERTMS skal kunne kjøre på alle togstrekninger i Europa som er bygget i henhold til samme standard. Ombyggingen av tog muliggjør en fremtidig automatisk kjøring av togene.

 

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

– Vi har endret HMS-kulturen fullstendig det siste året

Entreprenør tapte erstatningssøksmål – bot på 900.000

Asfalterer for tre kommuner i Hordaland

Veidekkes HMS-uke er i gang

Ukens konkurser

Kongsvinger-bedrift fyller 50 – går mot rekordår

Nyhetsbrev

JM lanserer boligprosjekt i AR

Ny konsernsjef i Veidekke

AF Gruppen utvider styret og tilfører ny kompetanse

85 nye utlysninger

- Skanska setter sikkerheten først

Overtar Sandvika-ingeniør

Norges største vindpark åpner i dag

Nye Veier avlyser konkurransen om ny Grenlandsbru

Har begynt søket etter ny vegdirektør

Norconsult vant to rammeavtaler med Lørenskog kommune

Ringeriksbanen og E16 leverer forslag til statlig reguleringsplan

AF Gruppen søker flere kvinner i bransjen

Consto tapte i retten mot Narvik Kommune

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

Trondheim-bedrift med 100-millioners jobb: Bygger 157 leiligheter

Entreprenør mener Forsvarsbygg konstruerer kontraktsbrudd

Foreslår et enklere og mer effektivt Vegvesen

Nyskapende arkitektmesse kommer til Norge

54 nye etableringer

Ukens konkurser

144 nye utlysninger

Ukens nyetableringer

Peab-resultater: Solid ordresituasjon, god etterspørsel

Ukens konkurser

NBBL-direktøren slutter

Konkursnedgang i april

Ukens nyetableringer

- Norske tunneler blir stadig sikrere

Nye anbefalinger for murt forblending

Ukens vits: Førerhund

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny salgsingeniør hos NOHA

Vellykket kompetanseheving hos iTec

Mira Craig valgte Flexiform

Vi trenger din hjelp

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Tar du vare på kantpressen din?

OmniWin opplæring med MESSER Academy hos iTec

HEA 240- BJELKER PÅ BARE 3 TIMER - Med nord-europas største rørlaser- skjærer

iTec ønsker velkommen til ny kollega

Automatisk slokkesystem til grillrestaurant

5 gode grunner til å velge originale slitedeler

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

Datek Løfteteknikk søker etter serviceteknikere på Østlandet!

Datek Løfteteknikk har nå blitt forhandler for GLS Sweden Systems

Infobric kjøper Tempus AS og styrker sin posisjon som digitaliseringspartner til byggebransjen i Nor

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referan...

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Send til en kollega

0.158