23948sdkhjf

Bane NORs 20-milliardersbudsjett

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Tre selskaper har sikret seg halve potten.

I løpet av en tiårsperiode investeres det 20 milliarder kroner som skal plassere Norge i førersetet i Europa innen digitalisering og modernisering av jernbanen, hevder Bane NOR i en pressemelding.

Halvparten brukt opp

Bane NOR har nå signert én av landets største teknologikontrakter, på totalt 7,5 milliarder, med Siemens. I tillegg har Bane NOR tidligere i vinter tildelt systemkontrakter for om lag 2,5 milliarder til Thales og Alstom.

Les også: Tre tilbydere videre i konkurransen om bygging av Intercity ved Eidsvoll

Nytt digitalt signalsystem for togtrafikken skal utvikles. Dette betyr at signalene formidles via nytt IKT-utstyr om bord i togene, og ikke via analoge lyssignaler langs linja som i dag. Nytt digitalt system for styring av togtrafikken blir en del av moderniseringen. Systemet kan også gjøre førerløse tog mulig.

– Dere skal være stolte

- Dette er en av de største teknologikontraktene i Norge, og det skjer på jernbanen. Det er jeg stolt over, og det skal dere være stolte over, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen til frammøtte medarbeidere fra Bane NOR da Siemens-kontrakten ble underskrevet.

– Vi opplever en stor økning antall reisende på jernbanen, og ERTMS vil gjøre at enda flere vil kunne stole på jernbanen som et pålitelig transportmiddel, sa Solvik-Olsen.

Les også: Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i selskapet

– Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Dagens anlegg er bygget med reléteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane NOR.

– ERTMS gir oss blant annet økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog, økt punktlighet grunnet færre feil og automatisk håndtering av avvik, og økt kapasitet over tid med automatisk kjøring av tog samt dynamisk avstand mellom togene, framholdt Kjenne.

Nytt digitalt signalsystem: Siemens

Nå blir jernbanens signalsystem digitalt. Signaler flyttes fra master ved sporet til datamaskiner og skjermer ombord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet og samtlige tog blir berørt av endringen.

Les også: Startskudd for byggearbeidet på Sørumsand

Det er en utfordring å håndtere og vedlikeholde ulike og gamle signalsystemer som går tilbake til 1950-tallet. Komponenter er utdaterte og vanskelig å erstatte. Det nye systemet skal leveres over en periode på drøyt ti år.

Digital styring av togtrafikken: Thales

Thales er tildelt kontrakt på om lag 650 millioner for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.

Systemet skal gi en mer pålitelig og punktlig styring av trafikken, og er et betydelig steg i en omfattende modernisering av jernbanen.

Les også: Randsfjordbanen fyller 150 år

IKT-utstyr om bord på togene: Alstom

Kontrakten på om lag to milliarder som er tildelt Alstom, betyr leveranse av ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner. Løsningen skal erstatte dagens kontrollsystem på kjøretøyene hos i alt 14 ulike jernbaneforetak.

Kontraktene er blitt fremforhandlet av Bane NOR på vegne av de deltakende jernbaneforetakene. Leveransen inkluderer systemutvikling, design og ombygging av ca. 400 kjøretøy eid av Norske Tog, CargoNet, Flytoget, Bane NOR og en rekke andre selskaper med et mindre antall lokomotiver og arbeidsmaskiner.

De 14 virksomhetene skal nå inngå selvstendige kontrakter med Alstom for ERTMS-leveranse til sine kjøretøy.

Les også: 27 milliarder til jernbane i neste års statsbudsjett

Investering på 20 milliarder over 10 år

Investeringen i ERTMS er et betydelig og viktig skritt i en norsk jernbanerevolusjon. Bane NOR skal i løpet av en tiårsperiode investere mer enn 20 milliarder i digitalisering og automatisering av jernbanen. Det skjer gjennom Bane NORs ERTMS-satsing (European Rail Traffic Management System), og vil bringe Norge i front i Europa med å ta i bruk digital teknologi i jernbanesektoren.

ERTMS er en europeisk standard for styring av tog. Standarden legger opp til en forenkling av infrastrukturen ved å flytte signaler fra sporet over i togene. Togene kommuniserer kontinuerlig med sentrale datamaskiner. Et tog med ERTMS skal kunne kjøre på alle togstrekninger i Europa som er bygget i henhold til samme standard. Ombyggingen av tog muliggjør en fremtidig automatisk kjøring av togene.

 



Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

HENT sikrer ny milliardavtale

Innvielse av nytt sykehusprosjekt i Bergen

Tre tilbydere videre i konkurransen om bygging av Intercity ved Eidsvoll

NCC satser på elektriske anleggsvarebiler

Boligbyggingen faller

Vil bygge 500 meter lang kanal i Kristiansand

Kanalen vil inkludere både promenade og badeplasser.

Nyhetsbrev

Startskudd for Norges største EPC-prosjekt på boliger

Ukens konkurser

- Moelven driver useriøs markedsføring!

Trekker seg etter brudd på habilitetsregler

Styreleder i Omsorgsbygg, Øivind Christoffersen, annonserer at han trekker seg. Administrerende direktør Per Morten Johansen har i dag bedt om å få innlede samtaler med styret om sin rolle

Nye Veier-profil valgt som leder for europeisk BIM-gruppe

44 nye utlysninger

VIDEO: Stor interesse for Building Green-messen

Mange møtte opp da Building Green-messen åpnet dørene i Oslo for aller første gang onsdag, og enda flere forventes på dag 2.

Disse vant Gullhammeren 2018

Betonmast inn i Construction City

VIDEO: Slik går byggearbeidet på Norges første innendørs skianlegg

Se bildene fra da Building Supply fikk komme på guidet tur gjennom SNØ-byggeplassen.

Vøringsfossen får storslått trappebro

Markerte anleggsstart ved fv. 169 Fjellsrud – Stensrud

NVE: Norge trenger 2,5 milliarder til flomsikring

Nye Veier vil bruke dagens Mjøsbru til miljøkryssing

Arbeidsministeren: Nøler ikke med å stenge flere byggeplasser

Vil trappe opp innsatsen for å få norske byggeplasser til å ta sikkerheten på alvor.

Her er NCCs milliardregning

YIT Norge signerte kontrakt om nytt kraftverk

Vant betongkontrakt for LAB Entreprenør

Ukens konkurser

53 nye utlysninger

Får ansvar for trafikantnytte og drift

VIDEO: Ny E134 Damåsen

Ukens vits: Den triste slakteren

Ukens konkurser

31 nye utlysninger

Arbeidsulykke: Kom i klem bak søppelbil

Byggtorget overtar Malvik Byggvare

Ukens konkurser

44 nye utlysninger

Nye Veier får ny utbyggingssjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Rusttrege plater

Astrup AS vant "Best Stand Awards" under årets Offshore Technology Days

kNm Hydraulikk ISO 9001:2015

EUROBLECH 2018: World Class Manufacturing

Møt Bahco på OTD!

Hvordan kan bygg være en del av et smartere samfunn? Se film her!

Helt nytt kursopplegg i samarbeid med Eid vgs.

Viktig å ha god ventilasjon også på hytter

Schneider Electric i ny samarbeidsavtale med Elbilforeningen og Bravida

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

RMIG Nold stiller ut på IZB 2018

Datek Løfteteknikk har levert 4 stk. kraner til Pretec!

DAVI på besøk hos iTec

Velkommen til OTD 2018 og vår stand!

Uten ventilasjon blir det skallebank på hytta

Forurenset grunn - kontakt DMR Miljø & Geoteknikk

Nordic Roads kjøper GET Solutions

Nyhet: Sentor bridge system for arbeid i høyden!

HYTORC er importør av LARZEP Hydraulics

Mobil vakuumløfter med høydejustering og leddet arm!

HYTORC avdeling Bergen flytter til Nesttun

Møt HYTORC på OTD 16-18 oktober

Bli inspirert til å tenke nytt og bærekraftig på Building Green

Møt HYTORC på Euro Expo i Tromsø den 24-25 oktober

Schneider Electric inviterer til seminar i Bergen om digitale verktøy for s...

Send til en kollega

0.481