Bane NORs 20-milliardersbudsjett

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Tre selskaper har sikret seg halve potten.

I løpet av en tiårsperiode investeres det 20 milliarder kroner som skal plassere Norge i førersetet i Europa innen digitalisering og modernisering av jernbanen, hevder Bane NOR i en pressemelding.

Halvparten brukt opp

Bane NOR har nå signert én av landets største teknologikontrakter, på totalt 7,5 milliarder, med Siemens. I tillegg har Bane NOR tidligere i vinter tildelt systemkontrakter for om lag 2,5 milliarder til Thales og Alstom.

Les også: Siemens gir stor installasjonskontrakt til Nettpartner

Nytt digitalt signalsystem for togtrafikken skal utvikles. Dette betyr at signalene formidles via nytt IKT-utstyr om bord i togene, og ikke via analoge lyssignaler langs linja som i dag. Nytt digitalt system for styring av togtrafikken blir en del av moderniseringen. Systemet kan også gjøre førerløse tog mulig.

– Dere skal være stolte

- Dette er en av de største teknologikontraktene i Norge, og det skjer på jernbanen. Det er jeg stolt over, og det skal dere være stolte over, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen til frammøtte medarbeidere fra Bane NOR da Siemens-kontrakten ble underskrevet.

– Vi opplever en stor økning antall reisende på jernbanen, og ERTMS vil gjøre at enda flere vil kunne stole på jernbanen som et pålitelig transportmiddel, sa Solvik-Olsen.

Les også: Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

– Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Dagens anlegg er bygget med reléteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane NOR.

– ERTMS gir oss blant annet økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog, økt punktlighet grunnet færre feil og automatisk håndtering av avvik, og økt kapasitet over tid med automatisk kjøring av tog samt dynamisk avstand mellom togene, framholdt Kjenne.

Nytt digitalt signalsystem: Siemens

Nå blir jernbanens signalsystem digitalt. Signaler flyttes fra master ved sporet til datamaskiner og skjermer ombord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet og samtlige tog blir berørt av endringen.

Les også: Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

Det er en utfordring å håndtere og vedlikeholde ulike og gamle signalsystemer som går tilbake til 1950-tallet. Komponenter er utdaterte og vanskelig å erstatte. Det nye systemet skal leveres over en periode på drøyt ti år.

Digital styring av togtrafikken: Thales

Thales er tildelt kontrakt på om lag 650 millioner for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.

Systemet skal gi en mer pålitelig og punktlig styring av trafikken, og er et betydelig steg i en omfattende modernisering av jernbanen.

Les også: Ringeriksbanen: Bane NOR går for tradisjonell tunnelmetode

IKT-utstyr om bord på togene: Alstom

Kontrakten på om lag to milliarder som er tildelt Alstom, betyr leveranse av ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner. Løsningen skal erstatte dagens kontrollsystem på kjøretøyene hos i alt 14 ulike jernbaneforetak.

Kontraktene er blitt fremforhandlet av Bane NOR på vegne av de deltakende jernbaneforetakene. Leveransen inkluderer systemutvikling, design og ombygging av ca. 400 kjøretøy eid av Norske Tog, CargoNet, Flytoget, Bane NOR og en rekke andre selskaper med et mindre antall lokomotiver og arbeidsmaskiner.

De 14 virksomhetene skal nå inngå selvstendige kontrakter med Alstom for ERTMS-leveranse til sine kjøretøy.

Les også: Bane NOR: Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Investering på 20 milliarder over 10 år

Investeringen i ERTMS er et betydelig og viktig skritt i en norsk jernbanerevolusjon. Bane NOR skal i løpet av en tiårsperiode investere mer enn 20 milliarder i digitalisering og automatisering av jernbanen. Det skjer gjennom Bane NORs ERTMS-satsing (European Rail Traffic Management System), og vil bringe Norge i front i Europa med å ta i bruk digital teknologi i jernbanesektoren.

ERTMS er en europeisk standard for styring av tog. Standarden legger opp til en forenkling av infrastrukturen ved å flytte signaler fra sporet over i togene. Togene kommuniserer kontinuerlig med sentrale datamaskiner. Et tog med ERTMS skal kunne kjøre på alle togstrekninger i Europa som er bygget i henhold til samme standard. Ombyggingen av tog muliggjør en fremtidig automatisk kjøring av togene.

 



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Building Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Skanska kjøper tomt til nytt boligprosjekt på Lade i Trondheim

Siemens gir stor installasjonskontrakt til Nettpartner

Ukens konkurser

HR Prosjekt med VA-utbygging til 400 millioner

Veidekke bygger nytt bilanlegg for Bertel O. Steen

Datterselskapet Norske Stålbygg har fått kontrakt om totalentreprise til en verdi på 128 millioner eks. mva.

Nyhetsbrev

Nytt om Navn

HENT med nytt prosjekt for Meløy kommune

Consto bygger Nordhordland Helsehus for 300 millioner

Profier kjøper boligprosjekt av Det Norske Veritas

Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

68 nye utlysninger

Sjekk Veidekkes nye gigantprosjekt!

De kjøper Skanska-tomten og aksjene

KLP kjøper Barcode-kjeller for 829 millioner

Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

Bane NOR trosser protester og foreslår utsettelse av dobbeltsporet jernbane for de østlige byene.

Bonava bygger ny bydel i Bergen

Planlegger å bygge 650 leiligheter på Minde.

Skanska selger Jåttå-tomt og aksjer

Kjøper opp konkursboet etter SL Entex AS og SL Gruppen

Disse vil fikse «Norges verste vei»

Går fra Selvaag til Conceptor

Sigvart Rasmussen går fra sin stilling som finanssjef hos Selvaag Bolig ASA til å bli ny CFO / finansdirektør for Conceptor Bolig AS.

Norconsult inviterer til Samfunnskonferansen 2018

Disse får fasadekontrakt for Ålesund Sykehus

Staten ber Vegvesenet om nytt tunnelløp i Oslofjordstunnelen

Gir 3,7 millioner til lokal plankompetanse

20 millioner til gang- og sykkelvei langs rv 13

Solon Eiendom øker salget for andre kvartal

Ukens nyetableringer

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Entra og JM kjøper stort utviklingsområde på Bryn

Ukens konkurser

Har brukt nesten 150 millioner på å forsterke brannsikkerhet

Nytt om Navn

Overtar verksted for lakkering

70 nye utlysninger

Nytt om navn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Schneider Electric med ny produktsjef for byggautomasjon

Bygganalyse velger ISY Byggoffice

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Datek Løfteteknikk leverer ny gantrykran til Contiga i Moss.

Boltight® hydrauliske strekkere

Bahco rocker!

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

Send til en kollega

0.166