23948sdkhjf

Bane NORs 20-milliardersbudsjett

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Tre selskaper har sikret seg halve potten.

I løpet av en tiårsperiode investeres det 20 milliarder kroner som skal plassere Norge i førersetet i Europa innen digitalisering og modernisering av jernbanen, hevder Bane NOR i en pressemelding.

Halvparten brukt opp

Bane NOR har nå signert én av landets største teknologikontrakter, på totalt 7,5 milliarder, med Siemens. I tillegg har Bane NOR tidligere i vinter tildelt systemkontrakter for om lag 2,5 milliarder til Thales og Alstom.

Les også: Jernbanedriften konkurranseutsettes i 10 områder

Nytt digitalt signalsystem for togtrafikken skal utvikles. Dette betyr at signalene formidles via nytt IKT-utstyr om bord i togene, og ikke via analoge lyssignaler langs linja som i dag. Nytt digitalt system for styring av togtrafikken blir en del av moderniseringen. Systemet kan også gjøre førerløse tog mulig.

– Dere skal være stolte

- Dette er en av de største teknologikontraktene i Norge, og det skjer på jernbanen. Det er jeg stolt over, og det skal dere være stolte over, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen til frammøtte medarbeidere fra Bane NOR da Siemens-kontrakten ble underskrevet.

– Vi opplever en stor økning antall reisende på jernbanen, og ERTMS vil gjøre at enda flere vil kunne stole på jernbanen som et pålitelig transportmiddel, sa Solvik-Olsen.

Les også: Tvunget til å følge opp tunnelkrav på 400 millioner

– Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Dagens anlegg er bygget med reléteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane NOR.

– ERTMS gir oss blant annet økt sikkerhet gjennom tekniske barrierer og kontinuerlig overvåkning av alle tog, økt punktlighet grunnet færre feil og automatisk håndtering av avvik, og økt kapasitet over tid med automatisk kjøring av tog samt dynamisk avstand mellom togene, framholdt Kjenne.

Nytt digitalt signalsystem: Siemens

Nå blir jernbanens signalsystem digitalt. Signaler flyttes fra master ved sporet til datamaskiner og skjermer ombord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet og samtlige tog blir berørt av endringen.

Les også: Skanska vant mot Bane NOR i Follobane-anken

Det er en utfordring å håndtere og vedlikeholde ulike og gamle signalsystemer som går tilbake til 1950-tallet. Komponenter er utdaterte og vanskelig å erstatte. Det nye systemet skal leveres over en periode på drøyt ti år.

Digital styring av togtrafikken: Thales

Thales er tildelt kontrakt på om lag 650 millioner for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.

Systemet skal gi en mer pålitelig og punktlig styring av trafikken, og er et betydelig steg i en omfattende modernisering av jernbanen.

Les også: Bane NOR ansetter Avinor-topp

IKT-utstyr om bord på togene: Alstom

Kontrakten på om lag to milliarder som er tildelt Alstom, betyr leveranse av ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner. Løsningen skal erstatte dagens kontrollsystem på kjøretøyene hos i alt 14 ulike jernbaneforetak.

Kontraktene er blitt fremforhandlet av Bane NOR på vegne av de deltakende jernbaneforetakene. Leveransen inkluderer systemutvikling, design og ombygging av ca. 400 kjøretøy eid av Norske Tog, CargoNet, Flytoget, Bane NOR og en rekke andre selskaper med et mindre antall lokomotiver og arbeidsmaskiner.

De 14 virksomhetene skal nå inngå selvstendige kontrakter med Alstom for ERTMS-leveranse til sine kjøretøy.

Les også: Condotte-saken: Bane NOR må vente lenge på full oversikt

Investering på 20 milliarder over 10 år

Investeringen i ERTMS er et betydelig og viktig skritt i en norsk jernbanerevolusjon. Bane NOR skal i løpet av en tiårsperiode investere mer enn 20 milliarder i digitalisering og automatisering av jernbanen. Det skjer gjennom Bane NORs ERTMS-satsing (European Rail Traffic Management System), og vil bringe Norge i front i Europa med å ta i bruk digital teknologi i jernbanesektoren.

ERTMS er en europeisk standard for styring av tog. Standarden legger opp til en forenkling av infrastrukturen ved å flytte signaler fra sporet over i togene. Togene kommuniserer kontinuerlig med sentrale datamaskiner. Et tog med ERTMS skal kunne kjøre på alle togstrekninger i Europa som er bygget i henhold til samme standard. Ombyggingen av tog muliggjør en fremtidig automatisk kjøring av togene.

 

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mange mister jobben etter konkurs

Asplan Viak AS overtar Structor Bergen AS

Prioritér ombruk i bygg

Building Supply mener at nå er tiden inne for å fokusere på de positive sidene ved ombruk og for alvor tenke på ombruk som en realistisk del av industrien.

Samferdselsministeren avviser Hordfast-motstand

Ny sjef i Peab Bygg

Vegvesenet omorganiseres: 1650 ansatte rammes

- Jeg føler meg trygg på at vi skal unngå overtallighet, forteller vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Building Supply.

Nyhetsbrev

Disse vil bygge det kostbare Sandslikrysset

Fuktskadet barnehage: Nesten like dyrt å renovere som å bygge nytt

Seks år gamle Slettheia Barnehage i Kristiansand måtte stenge i fjor etter at det ble oppdaget fuktskader. Nå viser det seg at prisen for å rehabilitere er nesten like høy som prisen for å bygge helt ny barnehage.

Mann døde etter arbeidsulykke i Tananger

Direktøren i Plan- og bygningsetaten går av etter 20 år

Signerte sin største ventilasjonsentreprise noensinne

Kynningsrud fundamenterer for stort boligprosjekt i Tromsø

De første stålkjernepelen er allerede i bakken.

Starter arbeidet med ny Nasjonal transportplan

Signerte kontrakt for samhandlingsfase på Oslo Storbylegevakt

Vil stille hovedentreprenøren til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden

Forrige uke holdt Vegvesenet konferanse om krim og useriøsitet i anleggsindustrien.

Anleggsarbeider livstruende skadd i Trondheim

Ukens nyetableringer

Fire ansatte i fare: Byggefirma tvangsoppløst

Selger Glassolutions til svensk investor

Skal få flere i jobb

Ukens vits: Lønnsproblemer

Signerer 600-millionerskontrakt om E69 Skarvbegtunnelen

Fikk løftekrok i ansiktet

Nye Veier får tre nye strekninger

For første gang siden 2015 har selskapet fått ansvaret for tre nye veistrekninger. Samferdselsminister Jon Georg Dale ønsker raskere utbygging.

Ukens konkurser

39 nye utlysninger

Nytt om navn

Nedetid for portalen

Mann død: Farris-flaske inneholdt gift

Ny toppsjef i Asplan Viak

Ukens vits: Sent ute

Mestergruppen kjøper LA Bygg AS

Ukens og julens konkurser

38 nye utlysninger

Bygger studentboliger i Fredrikstad for 120 millioner

Ukens og julens nyetableringer

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny servicetekniker til iTec

iTec med nytt styremedlem

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Interkit AS re-sertifisert til ISO 9001

Se Steien Bru, verdens lengste bru med hele spennet i tre!

Stålguttene synger julen inn!

Velkommen til Let's Connect - start 2019 med 2 dagers påfyll av inspirasjon!

Nordic Steel Construction bygger Tunesflaten Idrettshall

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Aluflex Softeline med enda enklere montasje!

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Enkel og effektiv løsning for frisk luft

Møt RMIG på BAU 2019

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Norsk Stål: Månedens referanse

Send til en kollega

0.159