23948sdkhjf

Snøoverbygg til 55 millioner

Bergensbanen og Flåmsbana får nye snøoverbygg. Mesta vant kontrakten i konkurranse med fem andre leverandører.

I 2017 bygde Bane NOR 120 meter nytt snøoverbygg på høyfjellet. I år blir lengden doblet, og selskapet har gitt oppdraget til Mesta. Kontrakten er på rundt 55 millioner kroner og gjelder for ett år, med opsjon på inntil tre nye år.

– Konkurransen var hard. Pris var selvsagt viktig, men vi så også på hvordan entreprenørene hadde forstått oppdraget. Dette er et krevende område, og vi har knapp tid siden sesongen i høyfjellet er kort, sier prosjektleder Karl Morten Undal i Bane NOR.

Fra tre til stål

Mestas oppdrag består i å rive gamle trebygg og sette opp nye i stål. Baneservice fikk kontrakten på å sette ned betongfundamenter.

Det nye bygget på Bergensbanen blir 180 meter langt og kommer like vest for Hallingskeid, i forlengelsen av bygget som ble satt opp i 2017. Flåmsbana får et 65 meter langt bygg på Leitet ved Myrdal.

– De siste årene har vi utviklet en standardmodell for snøoverbygg i stål. Vi bruker erfaringene til å bygge mer effektivt og dermed senke kostnadene per meter, forteller Undal.

Holder banen åpen

– Dette er en stor kontrakt for oss, og en utfordrende jobb siden stedet ikke har veiforbindelse, sier direktør Kjell A. Næss i Mesta Spesial produksjon.

Til sammen har Bane NOR 11 kilometer snøoverbygg på Bergensbanen og én kilometer på Flåmsbana. Disse bidrar til å holde banen over høyfjellet åpen gjennom vinteren.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.083