23948sdkhjf

Tog-klagere får medhold

Etter klager på flittig bruk av signalhorn må bøndene i dette området ringe NSB før de krysser jernbanesporet.

På strekningen fra Sandefjord til Lauve i Vestfold passerer det 40 tog i døgnet. Ifølge beboerne langs sporet går tutingen fra togene på helsa løs.

Nå går de roligere tider i møte, melder Bane Nor. Fredag 1. juni er det slutt på at togene tuter før passering av usikrede planoverganger på private eiendommer, de såkalte jordbruksovergangene.

Helseplager

Jernbanens trasé deler noen ganger bondens land i to. For å drifte åker og eng må traktor og annen redskap krysse jernbanen. For å varsle at toget kommer, gjøres det med tutesignal fra toget.

Så høyt og mye at det har ført til helseplager for mange av naboene. På denne strekningen passerer det rundt 40 tog i døgnet, og tutingen er en stor belastning for naboer, som forteller om støyplager og fravær av nattesøvn.

Må ringe før kryssing

For å sørge for at sikkerheten fortsatt er høy, vil Bane Nor innføre nye tiltak. Når en grunneier eller bruker skal krysse planovergangen, må vedkommende ringe togledelsen for å forsikre seg om det ikke kommer et tog, og at passering er trygt.

Dermed blir nabolaget spart for støy ved at brukeren selv er ansvarlig for å kontakte togledelsen.

– Når bonden ringer togleder, vil han få beskjed om at det kommer tog eller ikke. I dag kjører de bare over, med hørselvern festet godt rundt ørene, forteller banesjef Bjørn Ståle Varnes.

Reduserer antall planoverganger

Langs Vestfoldbanen er det benyttet signalhorn på togene for å varsle når et tog nærmer seg en usikret planovergang. Det har ført til mange klager, blant annet til kommunelegen i Larvik.

Bane Nor har vurdert at innføring av ringerutiner er en liten belastning for dem det gjelder, mens konsekvensene for naboene er gledelige. Kartleggingen viser at planovergangene er generelt lite i bruk.

Bane NOR jobber hele tiden med å øke sikkerheten langs jernbanesporene. Et av tiltakene er å redusere antall planoverganger. De siste 15 årene er mer enn 1500 private og offentlige overganger fjernet.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093