Slik virker Vedlikeholdstoget

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Det 70 meter lange togsettet gjør at sporarbeid kan utføres uten trafikkstans og i all slags vær.

Siden 2013 er Bane Nors vedlikeholdstog blitt brukt til sporvedlikehold.

Les også: Nå kommer Condotte-kontraktene

Med arbeidsvogn, lagervogn og et kombinert verksted og oppholdsvogn er togsettet velegnet til feilretting og vedlikeholdsoppgaver.

Oppdrag på Romeriksporten

Seks netter på rad har Vedlikeholdstoget rullet inn i den 14,5 km lange Romeriksporten på Gardermobanen med mannskap og materialer om bord, skriver Bane Nor i en artikkel. Det er blitt utført påleggssveis i slitte sporveksler – en jobb som vanligvis krever at tunellen må stenges for trafikk mens arbeidene pågår.

Vedlikeholdstoget sørger for at reparasjoner og vedlikehold i spor kan utføres fra innsiden av toget. Kort fortalt er Vedlikeholdstoget et rullende sporverksted, og når toget ankommer arbeidsstedet kan gulvet åpnes og veggene skyves ut i bredden (80 cm på hver side) slik at mannskapet kan jobbe skjermet fra vær, vind og trafikk i nabospor.

Les også: Raser mot tog-utsettelse

Kan jobbe uforstyrret

– Uten toget må Romeriksporten stenges for trafikk hvis vi skal ut og feilrette eller gjennomføre vedlikeholdsarbeider, forteller tilstandskontrollør Jan-Magne Kvernmo. Med Vedlikeholdstoget kan vi jobbe uforstyrret mens tog passerer i normal hastighet i nabosporet, fortsetter han.

Det er en lang tunell å frakte materialer i, og det er langt fra Lillestrøm og inn til komponentene som skal repareres. – Med toget får vi utnyttet arbeidstiden og siden alt av materiale og verktøy er om bord unngår vi å bruke unødig tid på å kjøre ut og inn av tunellen, sier faggruppeleder linjen, André Grøtli. – Kollegene i pukken er også veldig fornøyde med toget. Arbeidslyset er godt, de får mer tid til feilretting og får jobbet skjermet fra tog som passerer i nabosporet, sier han.

Sveiser i all slags vær

Les også: Bane NORs 20-milliardersbudsjett

Det er gode og trygge arbeidsforhold, og den største gevinsten med toget er den høye sikkerheten. Mye regn og sterk vind kan eksempelvis føre til at sveisearbeider må avbrytes, en utfordring en unngår med Vedlikeholdstoget. I tillegg kan traverskranen benyttes til å løfte eller flytte tunge materialer.

I verkstedet kan man også utføre mindre reparasjoner, og i den lille kantinedelen kan mannskapet lage seg kaffe og spise når de er ute på jobb. Det er også et lite toalett om bord.

I tillegg reduserer toget støyen mot naboområder, noe som er svært gunstig under nattarbeider.

– Vi planlegger også å teste toget til forskjellige typer arbeider, og da spesielt oppgaver knyttet til arbeider med signal og i sporet, sier tverrfaglig planlegger Ole Gjermund Bredesen. – Vi planlegger arbeidene våre slik at vi får utnyttet arbeidsperiodene best mulig. Med toget får vi for eksempel jobbet en time ekstra på natt, noe som gir store gevinster for oss, fortsetter han.

Vi slipper også å bære tungt, men noe av det beste er at alle jobber trygt beskyttet mot vær, vind og passerende tog i nabospor, sier Jan-Magne.



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ukas konkurser

Stor interesse for milliardmuseum

Solkongen

Optimistiske ledere

Husfabrikken til Svalbard

Skal sette sammen seks skredsikre modulhus i Longyearbyen.

Nå kommer Condotte-kontraktene

Nyhetsbrev

Ber Statsbygg trekke konkurranse

Vant stor vannkraft-kontrakt

340-millionerskontrakt til AF

Skal bygge 11 etasjers kontorbygg på Hasle i Oslo.

Vil endre TEK 17

Svartelistet av Vegvesenet

Skal bli Oslos grønneste bygård

I første omgang er den kommunale byggherren på jakt etter en fasadeentreprenør.

Full stopp på grensa

Skal dele ut 66,4 milliarder

Heistilskudd på vei ned

Byggeplass spekket med sensorer

Telia og Effera ønsker å effektivisere norske byggeplasser.

Røkke og Fredriksen starter FP Bolig

Ny el-vei åpnet i Sverige

Halvor og Otto inntar Vikingskipet

Bonus til klima-entreprenører

Fem tilbydere pr. kontrakt

Ukas vits: Sjefens sommerfest

Høyeste stål- og aluminiumspriser på 6 år

Stål- og aluminiumsmarkedet er satt under press etter USAs siste sanksjoner mot Russland.

Lot nabo sprenge siste salve

Prestisjeprosjekt til Oslo

Ukas konkurser

Snart kommer hun til din arbeidsplass

Trenger ytterligere 90 millioner

Nordbohus går for Archicad

Banebrytende E18-kontrakt

Delte ut bygningsdeler på Finn

Byggmester til sak mot staten

Rambølls nye sykehusrobot

Raser mot tog-utsettelse

Storstreik avverget

Byggeleder i rullestol

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk Datek Løfteteknikk på Hannovermessa 23.-27-april!

Møt HYTORC på Smart Industri 17-19 april

Sofias Bro klar til sesongåpningen

Datek Løfteteknikk leverer GIS elektriske kjettingtaljer.

Ny servicesjef hos iTec

Verktøyvogner fra Bahco i rustfritt stål

Ny markedssjef hos NOHA

Superior hullsager fra Bahco

Stansefabrikken på Hannover messen

Datek Løfteteknikk AS har inngått samarbeid med GIS AG!

Schneider Electrics kabelforlegningssystem finnes nå som BIM-objekter

Vit hva som skjer!

Selvbetjeningsportal for en enklere ordrehverdag

Schneider Electric deltar på Energismarte bygg, 14.-15. mars 2018

Du kan nå enkelt handle våre materialer på nett!

SP TOOLS AS OG TechnipFMC forlenger rammeavtale i henhold til opsjon i avtale inngått i 2016.

Datek Løfteteknikk har inngått samarbeid med Kaya safety!

Trangt, rotete og varmt serverrom? Vurder et mikrodatasenter!

Utleie av Torque tools

Bolteforspenning under vann, spør kNm Hydraulikk om løsning !

Ny DALI-dimmer styrer også lysfargen

NÅ: bondura® også med veiecelle!

Stålfundament for lysmaster

Nordic Steel utvider i tilbudet

Wren magnetic back up wrench fra SP TOOLS AS

Send til en kollega

0.142