Slik virker Vedlikeholdstoget

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Det 70 meter lange togsettet gjør at sporarbeid kan utføres uten trafikkstans og i all slags vær.

Siden 2013 er Bane Nors vedlikeholdstog blitt brukt til sporvedlikehold.

Les også: Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

Med arbeidsvogn, lagervogn og et kombinert verksted og oppholdsvogn er togsettet velegnet til feilretting og vedlikeholdsoppgaver.

Oppdrag på Romeriksporten

Seks netter på rad har Vedlikeholdstoget rullet inn i den 14,5 km lange Romeriksporten på Gardermobanen med mannskap og materialer om bord, skriver Bane Nor i en artikkel. Det er blitt utført påleggssveis i slitte sporveksler – en jobb som vanligvis krever at tunellen må stenges for trafikk mens arbeidene pågår.

Vedlikeholdstoget sørger for at reparasjoner og vedlikehold i spor kan utføres fra innsiden av toget. Kort fortalt er Vedlikeholdstoget et rullende sporverksted, og når toget ankommer arbeidsstedet kan gulvet åpnes og veggene skyves ut i bredden (80 cm på hver side) slik at mannskapet kan jobbe skjermet fra vær, vind og trafikk i nabospor.

Les også: Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

Kan jobbe uforstyrret

– Uten toget må Romeriksporten stenges for trafikk hvis vi skal ut og feilrette eller gjennomføre vedlikeholdsarbeider, forteller tilstandskontrollør Jan-Magne Kvernmo. Med Vedlikeholdstoget kan vi jobbe uforstyrret mens tog passerer i normal hastighet i nabosporet, fortsetter han.

Det er en lang tunell å frakte materialer i, og det er langt fra Lillestrøm og inn til komponentene som skal repareres. – Med toget får vi utnyttet arbeidstiden og siden alt av materiale og verktøy er om bord unngår vi å bruke unødig tid på å kjøre ut og inn av tunellen, sier faggruppeleder linjen, André Grøtli. – Kollegene i pukken er også veldig fornøyde med toget. Arbeidslyset er godt, de får mer tid til feilretting og får jobbet skjermet fra tog som passerer i nabosporet, sier han.

Sveiser i all slags vær

Les også: Ringeriksbanen: Bane NOR går for tradisjonell tunnelmetode

Det er gode og trygge arbeidsforhold, og den største gevinsten med toget er den høye sikkerheten. Mye regn og sterk vind kan eksempelvis føre til at sveisearbeider må avbrytes, en utfordring en unngår med Vedlikeholdstoget. I tillegg kan traverskranen benyttes til å løfte eller flytte tunge materialer.

I verkstedet kan man også utføre mindre reparasjoner, og i den lille kantinedelen kan mannskapet lage seg kaffe og spise når de er ute på jobb. Det er også et lite toalett om bord.

I tillegg reduserer toget støyen mot naboområder, noe som er svært gunstig under nattarbeider.

– Vi planlegger også å teste toget til forskjellige typer arbeider, og da spesielt oppgaver knyttet til arbeider med signal og i sporet, sier tverrfaglig planlegger Ole Gjermund Bredesen. – Vi planlegger arbeidene våre slik at vi får utnyttet arbeidsperiodene best mulig. Med toget får vi for eksempel jobbet en time ekstra på natt, noe som gir store gevinster for oss, fortsetter han.

Vi slipper også å bære tungt, men noe av det beste er at alle jobber trygt beskyttet mot vær, vind og passerende tog i nabospor, sier Jan-Magne.



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Building Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Skanska kjøper tomt til nytt boligprosjekt på Lade i Trondheim

Siemens gir stor installasjonskontrakt til Nettpartner

Ukens konkurser

HR Prosjekt med VA-utbygging til 400 millioner

Veidekke bygger nytt bilanlegg for Bertel O. Steen

Datterselskapet Norske Stålbygg har fått kontrakt om totalentreprise til en verdi på 128 millioner eks. mva.

Nyhetsbrev

Nytt om Navn

HENT med nytt prosjekt for Meløy kommune

Consto bygger Nordhordland Helsehus for 300 millioner

Profier kjøper boligprosjekt av Det Norske Veritas

Vant Bane NOR-kontrakt i Drammen

68 nye utlysninger

Sjekk Veidekkes nye gigantprosjekt!

De kjøper Skanska-tomten og aksjene

KLP kjøper Barcode-kjeller for 829 millioner

Jernbanedirektoratet vil utsette InterCity

Bane NOR trosser protester og foreslår utsettelse av dobbeltsporet jernbane for de østlige byene.

Bonava bygger ny bydel i Bergen

Planlegger å bygge 650 leiligheter på Minde.

Skanska selger Jåttå-tomt og aksjer

Kjøper opp konkursboet etter SL Entex AS og SL Gruppen

Disse vil fikse «Norges verste vei»

Går fra Selvaag til Conceptor

Sigvart Rasmussen går fra sin stilling som finanssjef hos Selvaag Bolig ASA til å bli ny CFO / finansdirektør for Conceptor Bolig AS.

Norconsult inviterer til Samfunnskonferansen 2018

Disse får fasadekontrakt for Ålesund Sykehus

Staten ber Vegvesenet om nytt tunnelløp i Oslofjordstunnelen

Gir 3,7 millioner til lokal plankompetanse

20 millioner til gang- og sykkelvei langs rv 13

Solon Eiendom øker salget for andre kvartal

Ukens nyetableringer

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Entra og JM kjøper stort utviklingsområde på Bryn

Ukens konkurser

Har brukt nesten 150 millioner på å forsterke brannsikkerhet

Nytt om Navn

Overtar verksted for lakkering

70 nye utlysninger

Nytt om navn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Schneider Electric med ny produktsjef for byggautomasjon

Bygganalyse velger ISY Byggoffice

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Datek Løfteteknikk leverer ny gantrykran til Contiga i Moss.

Boltight® hydrauliske strekkere

Bahco rocker!

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

Send til en kollega

0.158