23948sdkhjf

Slik virker Vedlikeholdstoget

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Det 70 meter lange togsettet gjør at sporarbeid kan utføres uten trafikkstans og i all slags vær.

Siden 2013 er Bane Nors vedlikeholdstog blitt brukt til sporvedlikehold.

Les også: Jernbanedriften konkurranseutsettes i 10 områder

Med arbeidsvogn, lagervogn og et kombinert verksted og oppholdsvogn er togsettet velegnet til feilretting og vedlikeholdsoppgaver.

Oppdrag på Romeriksporten

Seks netter på rad har Vedlikeholdstoget rullet inn i den 14,5 km lange Romeriksporten på Gardermobanen med mannskap og materialer om bord, skriver Bane Nor i en artikkel. Det er blitt utført påleggssveis i slitte sporveksler – en jobb som vanligvis krever at tunellen må stenges for trafikk mens arbeidene pågår.

Vedlikeholdstoget sørger for at reparasjoner og vedlikehold i spor kan utføres fra innsiden av toget. Kort fortalt er Vedlikeholdstoget et rullende sporverksted, og når toget ankommer arbeidsstedet kan gulvet åpnes og veggene skyves ut i bredden (80 cm på hver side) slik at mannskapet kan jobbe skjermet fra vær, vind og trafikk i nabospor.

Les også: Tvunget til å følge opp tunnelkrav på 400 millioner

Kan jobbe uforstyrret

– Uten toget må Romeriksporten stenges for trafikk hvis vi skal ut og feilrette eller gjennomføre vedlikeholdsarbeider, forteller tilstandskontrollør Jan-Magne Kvernmo. Med Vedlikeholdstoget kan vi jobbe uforstyrret mens tog passerer i normal hastighet i nabosporet, fortsetter han.

Det er en lang tunell å frakte materialer i, og det er langt fra Lillestrøm og inn til komponentene som skal repareres. – Med toget får vi utnyttet arbeidstiden og siden alt av materiale og verktøy er om bord unngår vi å bruke unødig tid på å kjøre ut og inn av tunellen, sier faggruppeleder linjen, André Grøtli. – Kollegene i pukken er også veldig fornøyde med toget. Arbeidslyset er godt, de får mer tid til feilretting og får jobbet skjermet fra tog som passerer i nabosporet, sier han.

Sveiser i all slags vær

Les også: Skanska vant mot Bane NOR i Follobane-anken

Det er gode og trygge arbeidsforhold, og den største gevinsten med toget er den høye sikkerheten. Mye regn og sterk vind kan eksempelvis føre til at sveisearbeider må avbrytes, en utfordring en unngår med Vedlikeholdstoget. I tillegg kan traverskranen benyttes til å løfte eller flytte tunge materialer.

I verkstedet kan man også utføre mindre reparasjoner, og i den lille kantinedelen kan mannskapet lage seg kaffe og spise når de er ute på jobb. Det er også et lite toalett om bord.

I tillegg reduserer toget støyen mot naboområder, noe som er svært gunstig under nattarbeider.

– Vi planlegger også å teste toget til forskjellige typer arbeider, og da spesielt oppgaver knyttet til arbeider med signal og i sporet, sier tverrfaglig planlegger Ole Gjermund Bredesen. – Vi planlegger arbeidene våre slik at vi får utnyttet arbeidsperiodene best mulig. Med toget får vi for eksempel jobbet en time ekstra på natt, noe som gir store gevinster for oss, fortsetter han.

Vi slipper også å bære tungt, men noe av det beste er at alle jobber trygt beskyttet mot vær, vind og passerende tog i nabospor, sier Jan-Magne.

Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Storentreprenør i Tromsø konkurs: 80 ansatte rammet

Ny direktør for VA i Norconsult

Inngår ny Volvo-avtale - rekrutterer inntil 100 nye maskinførere

Selskapet ønsker å utføre mer jobb i egen regi.

Slik blir E134-tunnelen

Flotte lyseffekter blir å se når Mælefjelltunnelen ferdigstilles senere i år.

Han skal lede Implenias nye avdeling

Ukens nyetableringer

Nyhetsbrev

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

E39: Nye Veier fremskynder byggestart

Nye Veiers E39-prosjektorganisasjon jobber med å fremskynde byggestart for flere delstrekninger på E39 Kristiansand-Ålgard.

Vegvesenet overtar driften etter Veidrift-sparking

- Forenkler regelverk for arbeid på eksisterende bygg

J.I. Bygg bygger Oslo Golfklubb for 60 millioner

Regjeringen forbyr oljefyring på byggeplasser

Multiconsult er Årets Miljøfyrtårn

COWI: Disse trendene vil prege ITB-bransjen i 2019

Ukens konkurser

Statens Vegvesen hever driftskontrakt med Veidrift

Tror de har identifisert Sandnes-liket

En død person ble funnet i et tomt bygg i Sandnes torsdag, hvor det pågår rivingsarbeider. Nå tror politiet har de har identifisert den avdøde.

Multiconsult sikrer rammeavtale med Innovasjon Norge

Nytt om navn

Veidekke skal bygge ny vindkraftpark for Eolus

- Et fantastisk vegprosjekt!

Onsdag var samferdselsminister Jon Georg Dale på inspeksjon av E39 Svegatjørn-Rådal. Dale er sikker på prosjektets verdi i regionen fremover.

71 nye utlysninger

Anleggssektoren har grønt ansvar

Hvilket byggverk blir Norges beste?

Ny sjef i Peab Bygg

Anleggsarbeider livstruende skadd i Trondheim

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ukens konkurser

39 nye utlysninger

Nytt om navn

Nedetid for portalen

Mann død: Farris-flaske inneholdt gift

Ny toppsjef i Asplan Viak

Ukens vits: Sent ute

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Hydroscand åpner i Harstad

Ny servicetekniker til iTec

iTec med nytt styremedlem

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Interkit AS re-sertifisert til ISO 9001

Se Steien Bru, verdens lengste bru med hele spennet i tre!

Stålguttene synger julen inn!

Velkommen til Let's Connect - start 2019 med 2 dagers påfyll av inspirasjon!

Nordic Steel Construction bygger Tunesflaten Idrettshall

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Aluflex Softeline med enda enklere montasje!

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Enkel og effektiv løsning for frisk luft

Send til en kollega

0.133