23948sdkhjf

En «gave» til treindustrien

Halvparten av fylkesveiene og nesten alle riksveiene er nå klassifisert for last på inntil 60 tonn.

Det sparer tømmernæringen for 50 millioner kroner årlig.

Det innebærer også at målet om klassifisering av alle bruene i Norge er innenfor rekkevidde. Av totalt ca. 11.300 bruer på fylkesveinettet gjenstår klassifisering av ca. 1060 bruer. Det gjenstår færrest bruer å klassifisere i Region øst (ca. 80 bruer), skriver Vegvesenet, som forvalter 17.568 bruer og ferjekaier i Norge.

Snittalderen er 35 år på riksveibruene og 47 år på fylkesveibruer.

Tåler 10 tonn aksellast og inntil 60 tonn

BK 10/60 innebærer at brua tåler 10 tonn aksellast og en totalvekt på inntil 60 tonn. På riksveiene finnes tilsammen ca. 5000 bruer, kun seks bruer står igjen å klassifisere.

– Per i dag er det bare om lag 20 bruer som ikke tåler 60 tonn totalvekt dersom man ser bort fra bruer som ligger på underordnete veiarmer til riksveinettet. Det er prioriterte planer om nye bruer eller forsterkning innen 2023 for alle disse med ett par unntak, sier Gudmund Nilsen i Vegdirektoratet.

Stor uttelling

På landsbasis har lengden av fylkesveier som er åpne for tømmervogntog økt fra 26 prosent i oktober 2015 til 45 prosent i oktober 2017. Det forventes en ny økning når nye veilister publiseres i april.

Regjeringen har en intensjon om å bruke 300 millioner på forsterkning av fylkesveibruene fra 2018-2023 for å kunne åpne flere veier for tømmervogntog.

I Region øst er 64 prosent av fylkesveinettet åpnet for tømmervogntog. Dette varierer fra 53 prosent i Akershus til 76 prosent i Østfold. I Region sør er 75 prosent av fylkesveinettet åpnet for tømmervogntog. Buskerud fylke kan faktisk vise til hele 92 prosent.

Mobilkranbransjen puster lettet ut

– Nå som et stort antall riks- og fylkesveibruer har blitt klassifisert kan også eiere av mobilkraner få en lettere hverdag, sier Gudmund Nilsen.

Klassifiseringen omfatter også en vurdering av bruene i forhold til mobilkraner opptil 65 tonn tonn aksellast og 65 tonn totalvekt uten følge over bruene. To og treakslede mobilkraner kan få dispensasjon uten tidsbegrensning på hele Bk10 –veinettet (veigruppe A).

Kranutleiernes landsforening har lenge jobbet for at Vegvesenet skal tillate 5-akslede mobilkraner (12 tonns aksellast og inntil 65 tonn totalvekt) til å forflytte seg for «egen maskin» langs de viktigste veiene i Norge.

Hva er egentlig bruklassifisering?

– Med bruklassifisering forstås å bestemme maksimalt tillatt trafikklast for bruer ut i fra tegninger, tidligere beregninger, materialkapasiteter og tilstand, sier brudirektør Børre Stensvold.

Forutsetningen er et oppdatert bruarkiv, med tegninger, dokumenter og materialsertifikat. Videre er forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdssystemet Brutus verktøyet som gir oversikt over tilstand fra bruinspeksjoner og vet hvor i veinettet brua ligger.

– Brutus er også endepunktet, hvor bruklassifiseringen lagres, dokumenteres og fastsettes. Det danner grunnlag for både utarbeidelse av veilister og saksbehandling av dispensasjonssøknader for tungtransport, sier Stensvold.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.822