En «gave» til treindustrien

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Halvparten av fylkesveiene og nesten alle riksveiene er nå klassifisert for last på inntil 60 tonn.

Det sparer tømmernæringen for 50 millioner kroner årlig.

Les også: Full stopp på grensa

Det innebærer også at målet om klassifisering av alle bruene i Norge er innenfor rekkevidde. Av totalt ca. 11.300 bruer på fylkesveinettet gjenstår klassifisering av ca. 1060 bruer. Det gjenstår færrest bruer å klassifisere i Region øst (ca. 80 bruer), skriver Vegvesenet, som forvalter 17.568 bruer og ferjekaier i Norge.

Snittalderen er 35 år på riksveibruene og 47 år på fylkesveibruer.

Tåler 10 tonn aksellast og inntil 60 tonn

BK 10/60 innebærer at brua tåler 10 tonn aksellast og en totalvekt på inntil 60 tonn. På riksveiene finnes tilsammen ca. 5000 bruer, kun seks bruer står igjen å klassifisere.

Les også: Svartelistet av Vegvesenet

– Per i dag er det bare om lag 20 bruer som ikke tåler 60 tonn totalvekt dersom man ser bort fra bruer som ligger på underordnete veiarmer til riksveinettet. Det er prioriterte planer om nye bruer eller forsterkning innen 2023 for alle disse med ett par unntak, sier Gudmund Nilsen i Vegdirektoratet.

Stor uttelling

På landsbasis har lengden av fylkesveier som er åpne for tømmervogntog økt fra 26 prosent i oktober 2015 til 45 prosent i oktober 2017. Det forventes en ny økning når nye veilister publiseres i april.

Regjeringen har en intensjon om å bruke 300 millioner på forsterkning av fylkesveibruene fra 2018-2023 for å kunne åpne flere veier for tømmervogntog.

Les også: Bonus til klima-entreprenører

I Region øst er 64 prosent av fylkesveinettet åpnet for tømmervogntog. Dette varierer fra 53 prosent i Akershus til 76 prosent i Østfold. I Region sør er 75 prosent av fylkesveinettet åpnet for tømmervogntog. Buskerud fylke kan faktisk vise til hele 92 prosent.

Mobilkranbransjen puster lettet ut

– Nå som et stort antall riks- og fylkesveibruer har blitt klassifisert kan også eiere av mobilkraner få en lettere hverdag, sier Gudmund Nilsen.

Klassifiseringen omfatter også en vurdering av bruene i forhold til mobilkraner opptil 65 tonn tonn aksellast og 65 tonn totalvekt uten følge over bruene. To og treakslede mobilkraner kan få dispensasjon uten tidsbegrensning på hele Bk10 –veinettet (veigruppe A).

Les også: Fem tilbydere pr. kontrakt

Kranutleiernes landsforening har lenge jobbet for at Vegvesenet skal tillate 5-akslede mobilkraner (12 tonns aksellast og inntil 65 tonn totalvekt) til å forflytte seg for «egen maskin» langs de viktigste veiene i Norge.

Hva er egentlig bruklassifisering?

– Med bruklassifisering forstås å bestemme maksimalt tillatt trafikklast for bruer ut i fra tegninger, tidligere beregninger, materialkapasiteter og tilstand, sier brudirektør Børre Stensvold.

Forutsetningen er et oppdatert bruarkiv, med tegninger, dokumenter og materialsertifikat. Videre er forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdssystemet Brutus verktøyet som gir oversikt over tilstand fra bruinspeksjoner og vet hvor i veinettet brua ligger.

– Brutus er også endepunktet, hvor bruklassifiseringen lagres, dokumenteres og fastsettes. Det danner grunnlag for både utarbeidelse av veilister og saksbehandling av dispensasjonssøknader for tungtransport, sier Stensvold.

 



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ukas konkurser

Stor interesse for milliardmuseum

Solkongen

Optimistiske ledere

Husfabrikken til Svalbard

Skal sette sammen seks skredsikre modulhus i Longyearbyen.

Nå kommer Condotte-kontraktene

Nyhetsbrev

Ber Statsbygg trekke konkurranse

Vant stor vannkraft-kontrakt

340-millionerskontrakt til AF

Skal bygge 11 etasjers kontorbygg på Hasle i Oslo.

Vil endre TEK 17

Svartelistet av Vegvesenet

Skal bli Oslos grønneste bygård

I første omgang er den kommunale byggherren på jakt etter en fasadeentreprenør.

Full stopp på grensa

Skal dele ut 66,4 milliarder

Heistilskudd på vei ned

Byggeplass spekket med sensorer

Telia og Effera ønsker å effektivisere norske byggeplasser.

Røkke og Fredriksen starter FP Bolig

Ny el-vei åpnet i Sverige

Halvor og Otto inntar Vikingskipet

Bonus til klima-entreprenører

Fem tilbydere pr. kontrakt

Ukas vits: Sjefens sommerfest

Høyeste stål- og aluminiumspriser på 6 år

Stål- og aluminiumsmarkedet er satt under press etter USAs siste sanksjoner mot Russland.

Lot nabo sprenge siste salve

Prestisjeprosjekt til Oslo

Ukas konkurser

Snart kommer hun til din arbeidsplass

Trenger ytterligere 90 millioner

Nordbohus går for Archicad

Banebrytende E18-kontrakt

Delte ut bygningsdeler på Finn

Byggmester til sak mot staten

Rambølls nye sykehusrobot

Raser mot tog-utsettelse

Storstreik avverget

Byggeleder i rullestol

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk Datek Løfteteknikk på Hannovermessa 23.-27-april!

Møt HYTORC på Smart Industri 17-19 april

Sofias Bro klar til sesongåpningen

Datek Løfteteknikk leverer GIS elektriske kjettingtaljer.

Ny servicesjef hos iTec

Verktøyvogner fra Bahco i rustfritt stål

Ny markedssjef hos NOHA

Superior hullsager fra Bahco

Stansefabrikken på Hannover messen

Datek Løfteteknikk AS har inngått samarbeid med GIS AG!

Schneider Electrics kabelforlegningssystem finnes nå som BIM-objekter

Vit hva som skjer!

Selvbetjeningsportal for en enklere ordrehverdag

Schneider Electric deltar på Energismarte bygg, 14.-15. mars 2018

Du kan nå enkelt handle våre materialer på nett!

SP TOOLS AS OG TechnipFMC forlenger rammeavtale i henhold til opsjon i avtale inngått i 2016.

Datek Løfteteknikk har inngått samarbeid med Kaya safety!

Trangt, rotete og varmt serverrom? Vurder et mikrodatasenter!

Utleie av Torque tools

Bolteforspenning under vann, spør kNm Hydraulikk om løsning !

Ny DALI-dimmer styrer også lysfargen

NÅ: bondura® også med veiecelle!

Stålfundament for lysmaster

Nordic Steel utvider i tilbudet

Wren magnetic back up wrench fra SP TOOLS AS

Send til en kollega

0.14