Smestad skal totalforvandles

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Dagens eneboliger må rives til fordel for næringsbygg og boligblokker, heter det i en områdestudie.

Smestad ved Ring 3 på Oslo vest er definert som et «prioritert stasjonsnært område», og Oslo kommune legger opp til sterk fortetting. Dermed kan dagens småhusbebyggelse bli nødt til å rives.

Tre scenarier

En ny mulighetsstudiene for området er lagt ut på Plan- og bygningsetatens sider, melder Estate Nyheter. Studiene er kategorisert i en utnyttelse på henholdsvis 50 prosent, 75 prosent og 100 prosent mot dagens ca. 30 prosent.

Les også: Om saksbehandlingstid i Oslo: – Tillitskrise i byutviklingen

Uansett vil det få konsekvenser for dagens huseiere på Smestad:

«Fortettingsstrategien innebærer en såpass stor økning i utnyttelse at mye av dagens bebyggelse vil måtte vike for nye bygningsvolum som kan romme flere beboere og et annet bymessig tilbud.»

Store næringsarealer

Forslagene i mulighetsstudien på 100 prosent gir boligbebyggelse på totalt 164.737 kvadratmeter fordelt på 2031 boenheter (80 kvadratmeter per boenhet i snitt).

Nytt utbyggingsvolum næringseiendom er foreslått til 54.070 kvadratmeter. Nytt utbyggingsvolum forretning: 8256 kvadratmeter. Næring og forretning vil dermed utgjøre drøyt 62.000 kvadratmeter.



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Slik er Stortingets «skandalebygg»

Vi fikk komme på innsiden av de nye kontorene i Prinsens Gate.

Bjørnafjorden: Flytebru krever 100.000 tonn stål

Krever samordning i boligpolitikken

Trapper opp kampen mot svart byggearbeid

Halvveis ferdig med Saggrenda bru

Eiendomsstrategi lagt for Andøya

Nyhetsbrev

Consto med byggkontrakter for 204 millioner

Byggmakker kjøper Gipling AS

Boliglånsforskriften beholdes

ABK tar over Variant VVS

Glassklar restaurant i Bergen

Første konkurranse for gigantprosjekt utlyst

Enighet om E6-trase forbi Lillehammer

Åpnet klimasmart og fleksibelt boligbygg

Coor forlenger avtale med Det Norske Veritas Eiendom

Velger dansk arktitekt for Huntonstranda

Utenlandsk tilbud vant konkurransen om å få bygge nytt byområde i Gjøvik.

– Betong er det beste batteriet!

Utvider Asker sentrum med 60 prosent

Henning Larsen Architects utvikler museum i Tromsø

Energiverket får ny utmerkelse

Fornebubanen dropper TBM

Statsbygg innrømmer tabbe ved Nasjonalmuseet

Gjorde ikke viktige utregninger.

Ukens nyetableringer / uke 24

Omega Holtan og M-Tek får rammeavtale

Ukas konkurser

Nytt om navn

Om saksbehandlingstid i Oslo: – Tillitskrise i byutviklingen

Ny kontrakt om støytiltak ved Ørland

Randgaard blir ny direktør hos Asplan Viak

70 nye utlysninger

Kritiserer Oslo for treg behandling av plansaker

Marcus Johansson slutter i Moelven

Baard Schumann går av som Selvaag-sjef

Stor boligpolitisk konferanse i morgen

Ukens vits:Kunden har alltid rett

Installerer brukte batterier i 20 hjem

Se alle Bedriftenes egne nyheter

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

3 nye menn hos Alf I. Larsen AS

Maskinering: Homesourcing-trenden ser ut til å fortsette

Skap(t) for Johan Sverdrup

Invester i lovpålagt sikkerhetsutstyr fra iTec

Lær om Schneiders kabelforlegningssystem, som nå er blitt digitalisert som BIM-objekter

Overtakelse av UAI LTD

Velkommen til webinar om elbillading - 6. juni kl 10.00

Datek Løfteteknikk inviterer til åpen dag 27. juni ved vår avdeling i Moss!

Esd arbeidsmatter til kontorer, elektronikkindustri og kjemisk industri.

Borg Bygg AS bygger Rema 1000

Ny distributør av Grammer Førerstoler i Norge

TESS og Eiva-Safex går sammen

Gratis webinar om betjeningsmateriell og den nye generasjonen trykknapper!

Subsea-løftearrangement, Brasil

Rimac Induksjonsvarmer 3,5kW

Schneider Electric på #smartere stand på Eliaden - Smart = Mer effektivt o...

NTN-SNR Produkter Av Høy Kvalitet

Servi Hybrid Drive

Datek Løfteteknikk har levert kraner til Follobaneprosjektet!

Send til en kollega

0.392