Vil ta av veipengene

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Ved å flytte penger fra noen av veiprosjektene kan utsettelsen av tospors jernbane mellom byene på Østlandet unngås, mener Arne Nævra (SV).

Nævra viser til at Bane Nor forklarer utsettelsen av Intercity-utbyggingen med to forhold. For det første er det satt av for få penger tidlig i perioden. Og for det andre har ikke anleggsbransjen tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre alle prosjektene innen 2024, slik Stortinget vedtok så sent som for åtte måneder siden.

Les også: Slik er Stortingets «skandalebygg»

Løsningen er å flytte noen penger fra vei til jernbane, mener SVs representant i transportkomiteen på Stortinget.

– Det er urimelig at det kun er jernbanesektoren som skal lide for manglende kapasitet i entreprenørmarkedet, mens veibyggingene skal pågå for fullt, sier Nævra til NTB.

Utrede kapasiteten

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utfordres på problemstillingen i et skriftlig spørsmål.

Les også: Prosjektleder for stortingstunnel var i konkurskarantene

– Vil regjeringen gjøre en helhetlig utredning av kapasiteten i entreprenørmarkedet og se på muligheten for å nedskalere eller flytte enkelte veiprosjekter for å sikre at Intercity blir utbygd innen 2024, slik Stortinget har vedtatt? skriver Nævra.

Han viser til at Bane Nor selv peker på veiutbygging som en grunn til problemet med sprengt kapasitet. Blant annet heter det i den ferske rapporten, der det konkluderes med at Intercity må utsettes med flere år, at «kapasiteten hos de etablerte aktørene risikerer å bli fullt utnyttet med det store omfanget av vei og jernbaneprosjekter som ligger i NTP» (Nasjonal transportplan).

– Meningsløst

Nævra er varsom med å utpeke hvilke veiprosjekter som kan nedskaleres eller skyves på.

Les også: Lyser ut avlyst milliardprosjekt på nytt

– Det må fagfolkene og departementet prioritere, ut fra hvor langt de er kommet i planarbeidet, sier han, men trekker likevel fram ett prosjekt:

– Å bygge firefelts motorvei på E16 som skal gå parallelt med jernbanen før man bygger dobbeltspor, er helt meningsløst. Det vil ta bort hele passasjergrunnlaget for Ringeriksbanen, mener Buskerud-representant Nævra.

Flytter 2 milliarder

Hvor stort beløp som kan flyttes fra asfalt til skinner gjenstår å se ut fra gjennomgangen, mener Nævra. Men legger til at SV i sitt alternative forslag til statsbudsjett flyttet rundt 2 milliarder kroner fra Nye Veier til andre samferdselsprosjekt.

Les også: Antar store kostnadsøkninger på Follobanen

– Satsingen til nåværende politisk ledelse er jo stort sett firefelts motorvei i regi av Nye Veier. Det er dette området som har størst økning på inneværende budsjett. Og aldri har vi hørt et ord om manglende kapasitet, sier Nævra.

Han mener det ikke bør by på problemer for bransjen å flytte oppmerksomhet og oppdrag fra vei til bane.

– Det ikke noe problem for de store selskapene å gjøre begge deler. Det koker ned til en politisk prioritering, sier Nævra.



Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Nytt om navn

Bane NOR: Avlyser konkurransen om Norges lengste jernbanebro

Kun én måned etter at forrige gigantavlysning.

Ruta utvider Ås Videregående

48 nye utlysninger

Disse vant kontrakt om Nidelv Bru

Satser 450 millioner kroner på kommuniserende veier

Statens Vegvesen vil ha digitalt nettverk der biler og veier «snakker sammen».

Nyhetsbrev

Storgata og Thorvald Meyers gate fikses for en milliard kroner

To av byens mest utslitte gater får milliard-løft.

Nittedal: Halve boligprosjektet solgt på en uke

- Kunne spart flere hundre millioner på sykehusforhandlinger

Veidekke: Martin Holmqvist ny direktør for drift og vedlikehold

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Falsk eiendomsmegler dømt for grovt bedrageri

Krever samordning i boligpolitikken

Trapper opp kampen mot svart byggearbeid

Eiendomsstrategi lagt for Andøya

Consto med byggkontrakter for 204 millioner

Slik er Stortingets «skandalebygg»

Vi fikk komme på innsiden av de nye kontorene i Prinsens Gate.

Bjørnafjorden: Flytebru krever 100.000 tonn stål

Halvveis ferdig med Saggrenda bru

Byggmakker kjøper Gipling AS

Første konkurranse for gigantprosjekt utlyst

Boliglånsforskriften beholdes

ABK tar over Variant VVS

Åpnet klimasmart og fleksibelt boligbygg

Enighet om E6-trase forbi Lillehammer

Coor forlenger avtale med Det Norske Veritas Eiendom

Omega Holtan og M-Tek får rammeavtale

Ukens nyetableringer / uke 24

Ukas konkurser

Nytt om navn

Om saksbehandlingstid i Oslo: – Tillitskrise i byutviklingen

Ny kontrakt om støytiltak ved Ørland

Randgaard blir ny direktør hos Asplan Viak

70 nye utlysninger

Kritiserer Oslo for treg behandling av plansaker

Marcus Johansson slutter i Moelven

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Vellykket tur til Achema 2018 for iTecs gassavdeling

Industrifokus blir TESS

Nordic Steel slipper ny film

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

3 nye menn hos Alf I. Larsen AS

Maskinering: Homesourcing-trenden ser ut til å fortsette

Skap(t) for Johan Sverdrup

Invester i lovpålagt sikkerhetsutstyr fra iTec

Lær om Schneiders kabelforlegningssystem, som nå er blitt digitalisert som BIM-objekter

Overtakelse av UAI LTD

Velkommen til webinar om elbillading - 6. juni kl 10.00

Datek Løfteteknikk inviterer til åpen dag 27. juni ved vår avdeling i Moss!

Esd arbeidsmatter til kontorer, elektronikkindustri og kjemisk industri.

Borg Bygg AS bygger Rema 1000

Ny distributør av Grammer Førerstoler i Norge

TESS og Eiva-Safex går sammen

Gratis webinar om betjeningsmateriell og den nye generasjonen trykknapper!

Subsea-løftearrangement, Brasil

Rimac Induksjonsvarmer 3,5kW

Send til en kollega

0.224