Vil ta av veipengene

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Ved å flytte penger fra noen av veiprosjektene kan utsettelsen av tospors jernbane mellom byene på Østlandet unngås, mener Arne Nævra (SV).

Nævra viser til at Bane Nor forklarer utsettelsen av Intercity-utbyggingen med to forhold. For det første er det satt av for få penger tidlig i perioden. Og for det andre har ikke anleggsbransjen tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre alle prosjektene innen 2024, slik Stortinget vedtok så sent som for åtte måneder siden.

Les også: 219 millioner i «ekstrakostnader» for skandaleprosjekt

Løsningen er å flytte noen penger fra vei til jernbane, mener SVs representant i transportkomiteen på Stortinget.

– Det er urimelig at det kun er jernbanesektoren som skal lide for manglende kapasitet i entreprenørmarkedet, mens veibyggingene skal pågå for fullt, sier Nævra til NTB.

Utrede kapasiteten

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) utfordres på problemstillingen i et skriftlig spørsmål.

Les også: Bane NOR og Norconsult i finale i BIM-VM

– Vil regjeringen gjøre en helhetlig utredning av kapasiteten i entreprenørmarkedet og se på muligheten for å nedskalere eller flytte enkelte veiprosjekter for å sikre at Intercity blir utbygd innen 2024, slik Stortinget har vedtatt? skriver Nævra.

Han viser til at Bane Nor selv peker på veiutbygging som en grunn til problemet med sprengt kapasitet. Blant annet heter det i den ferske rapporten, der det konkluderes med at Intercity må utsettes med flere år, at «kapasiteten hos de etablerte aktørene risikerer å bli fullt utnyttet med det store omfanget av vei og jernbaneprosjekter som ligger i NTP» (Nasjonal transportplan).

– Meningsløst

Nævra er varsom med å utpeke hvilke veiprosjekter som kan nedskaleres eller skyves på.

Les også: Nytt budsjettsprekk for stortingsprosjekt

– Det må fagfolkene og departementet prioritere, ut fra hvor langt de er kommet i planarbeidet, sier han, men trekker likevel fram ett prosjekt:

– Å bygge firefelts motorvei på E16 som skal gå parallelt med jernbanen før man bygger dobbeltspor, er helt meningsløst. Det vil ta bort hele passasjergrunnlaget for Ringeriksbanen, mener Buskerud-representant Nævra.

Flytter 2 milliarder

Hvor stort beløp som kan flyttes fra asfalt til skinner gjenstår å se ut fra gjennomgangen, mener Nævra. Men legger til at SV i sitt alternative forslag til statsbudsjett flyttet rundt 2 milliarder kroner fra Nye Veier til andre samferdselsprosjekt.

Les også: VIDEO: Her bryter tunnelboremaskinene gjennom Follobanen

– Satsingen til nåværende politisk ledelse er jo stort sett firefelts motorvei i regi av Nye Veier. Det er dette området som har størst økning på inneværende budsjett. Og aldri har vi hørt et ord om manglende kapasitet, sier Nævra.

Han mener det ikke bør by på problemer for bransjen å flytte oppmerksomhet og oppdrag fra vei til bane.

– Det ikke noe problem for de store selskapene å gjøre begge deler. Det koker ned til en politisk prioritering, sier Nævra.



Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt om 230-millioners ishall i Oslo

Skanska blir samarbeidspartner med Oslo kommune

Arbeidsulykke på E134 - én person på sykehus

Nye Veier får ny utbyggingssjef

Fikk driftskontrakt på nesten en halv milliard

Entreprenøren får ny kontrakt med Statens Vegvesen om fem års drift og vedlikehold av en rekke riks- og fylkesveier.

GE og Backe vant ny Statnett-kontrakt

Nyhetsbrev

Signerer ny storkontrakt med HENT

Planlegger lederskifte i Asplan Viak

Onninen henter ny markedsdirektør fra TV2

219 millioner i «ekstrakostnader» for skandaleprosjekt

Stortingets byggeprosjekt sprakk budsjettet med milliardsummer. Nå viser nye dokumenter at ytterligere 219 millioner av budsjettet knyttes opp til diverse ekstrakostnader.

Ukens nyetableringer

Bane NOR og Norconsult i finale i BIM-VM

Første møte for Byggkvalitetsutvalget

Peab får 200-millioners kontrakt i Ålesund

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

HENT vant ny storkontrakt

Disse tre konkurrerer om å bli Norges beste bygg

Desperat behov for fagarbeidere

Innrømmer feil ved kranulykken

Kranføreren står nå frem etter den livsfarlige kranulykken i Stavanger denne måneden.

Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

Ukens konkurser

Nytt om navn

53 nye utlysninger

Konsulent-kjempe satser på Romeriket

Ukens vits: En ekte selger

Norconsult vokser til tross for tøft marked

Ukens konkurser

43 nye utlysninger

Rapp Bomek utvider og satser på vei- og togtunneler

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Ukens konkurser

Nytt om navn

43 nye utlysninger

Melder om konkursrekord

Han er ny administrerende direktør for GK Rør

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hydraulisk kutteverktøy for industri redningstjeneste

1 år i nytt bygg og milepæl for snuoperasjon

Møt Bahco på OTD!

Uterom er mer enn mellomrom

NYHET! iDUCTOR W2300 Power + Induksjonsvarmer

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Aasmund Bunkholt til Building Green – Trebyggeri utfordrer konservativ byggebransje

Wirecutter

Nordic Roads leverer slitestål til Franzefoss Pukk

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Gave langs grønn linje

Produktnyheter hos Kominox AS

Boltrekking og grønn energi

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

bondura® Assembly Paste

Stor interesse for Schneider Electrics nye brukerforum innen byggautomasjon

TESS kjøper Pro Industri AS

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Vi søker CNC-operatør!

Nordic Steel Construction slipper nyhet om samarbeid med mye omtalt selskap...

Send til en kollega

0.223