Tunnelen er stappfull av Leca

| Av Tom Andersson | Tips redaksjonen om en historie

Den 9,4 kilometer lange tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord gjør turen fra øst til vest i Norge nesten 20 minutter raskere. Det er gått med store mengder med Leca-blokker i tunnelprosjektet, hele 4000 kvadratmeter.

Trond Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner. 

Les også: Truls Børresen ny Leca-direktør

Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter, forklarer han:

– Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå.

Investerte

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck

– Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, viser Trond Langedok.

Les også: Biomasseprosjekt til 110 millioner

Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type.

– Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.

Dermed kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Vannproblemer

De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.

Prosjektinformasjon

  • Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
  • Byggherre: Statens Vegvesen
  • Hovedentreprenør: NCC
  • Murarbeider: Notodden Flis og Mur
  • Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Vant kontrakt om 230-millioners ishall i Oslo

Skanska blir samarbeidspartner med Oslo kommune

Fikk driftskontrakt på nesten en halv milliard

Entreprenøren får ny kontrakt med Statens Vegvesen om fem års drift og vedlikehold av en rekke riks- og fylkesveier.

Arbeidsulykke på E134 - én person på sykehus

Nye Veier får ny utbyggingssjef

GE og Backe vant ny Statnett-kontrakt

Nyhetsbrev

Signerer ny storkontrakt med HENT

Planlegger lederskifte i Asplan Viak

Onninen henter ny markedsdirektør fra TV2

219 millioner i «ekstrakostnader» for skandaleprosjekt

Stortingets byggeprosjekt sprakk budsjettet med milliardsummer. Nå viser nye dokumenter at ytterligere 219 millioner av budsjettet knyttes opp til diverse ekstrakostnader.

Bane NOR og Norconsult i finale i BIM-VM

Første møte for Byggkvalitetsutvalget

Ukens nyetableringer

Peab får 200-millioners kontrakt i Ålesund

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

HENT vant ny storkontrakt

Disse tre konkurrerer om å bli Norges beste bygg

Innrømmer feil ved kranulykken

Kranføreren står nå frem etter den livsfarlige kranulykken i Stavanger denne måneden.

Desperat behov for fagarbeidere

Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

Ukens konkurser

Nytt om navn

Nytt budsjettsprekk for stortingsprosjekt

Kostnadene for prosjekt mer enn femdobles.

53 nye utlysninger

Konsulent-kjempe satser på Romeriket

Ukens vits: En ekte selger

Norconsult vokser til tross for tøft marked

Ukens konkurser

43 nye utlysninger

Rapp Bomek utvider og satser på vei- og togtunneler

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Ukens konkurser

Nytt om navn

43 nye utlysninger

Melder om konkursrekord

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Møt Bahco på OTD!

Uterom er mer enn mellomrom

NYHET! iDUCTOR W2300 Power + Induksjonsvarmer

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Aasmund Bunkholt til Building Green – Trebyggeri utfordrer konservativ byggebransje

Wirecutter

Nordic Roads leverer slitestål til Franzefoss Pukk

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Gave langs grønn linje

Produktnyheter hos Kominox AS

Boltrekking og grønn energi

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

bondura® Assembly Paste

Stor interesse for Schneider Electrics nye brukerforum innen byggautomasjon

TESS kjøper Pro Industri AS

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Vi søker CNC-operatør!

Nordic Steel Construction slipper nyhet om samarbeid med mye omtalt selskap...

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

PREFALZ® fasade til Levanger Sykehus

Send til en kollega

0.189