Tunnelen er stappfull av Leca

| Av Tom Andersson | Tips redaksjonen om en historie

Den 9,4 kilometer lange tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord gjør turen fra øst til vest i Norge nesten 20 minutter raskere. Det er gått med store mengder med Leca-blokker i tunnelprosjektet, hele 4000 kvadratmeter.

Trond Langedok driver Notodden Flis og Mur. Den 9,4 kilometer langt tunnelen mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord er det største prosjektet Telemarksfirmaet har hatt, med en kontraktpris på rundt fire millioner kroner. 

Les også: Truls Børresen ny Leca-direktør

Egentlig er det ti store og 70 små prosjekter, forklarer han:

– Bak de ti store veggene er det tekniske bygg. I tillegg er det 70 mindre nisjer. Vi murer med standard 25-blokker og 20-blokker. Så skal de sprøytes med sprøytebetong etterpå.

Investerte

Notodden Flis og Mur har fire mann i arbeid inne i tunnelen. I tillegg en nyinnkjøpt, kraftig Manitou-truck

– Den har en løftekapasitet på tre tonn og kan løfte sju meter opp. Dermed kan den få Leca-pallene opp på toppen av stillasene. Hver av de ti veggene er 37 meter lange og sju–åtte meter høye, viser Trond Langedok.

Les også: Biomasseprosjekt til 110 millioner

Han har investert i håp om at det kan bli flere store tunnelprosjekter av samme type.

– Skulle vi stått og lempet blokkene opp, hadde det tatt flere uker, sier han.

Dermed kan han få kjørt blokkene helt inn til riktig sted i tunnelen og løftet dem opp. Alt i alt trenger han 36 lass med Leca-blokker, i tillegg til Leca Byggeplank.

Vannproblemer

De skal brukes under vanskelige forhold. Hovedentreprenør NCC hadde håpet å sette Norgesrekord i tunneldriving. I stedet ble det Norgesrekorder i vanntrykk, tror anleggsleder Ingar Karlsen. Mange vannårer med høyt trykk gjorde at det måtte til mye ekstraarbeid for å få tettet lekkasjene.

Når den nye E134-strekningen åpner i 2019, med 9,4 kilometer tunnel og 1,1 kilometer ny vei i dagen, blir veien mellom Hjartdal og Seljord 11 kilometer kortere. Det betyr for eksempel at tunge kjøretøyer sparer 18 minutter på turen fra Oslo til Haugesund.

Prosjektinformasjon

  • Prosjekt: Mælefjelltunnelen, E134 fra Gvammen i Hjartdal til Århus i Seljord
  • Byggherre: Statens Vegvesen
  • Hovedentreprenør: NCC
  • Murarbeider: Notodden Flis og Mur
  • Produkter: Leca Basicblokk 20 og 25 cm, Leca Byggeplank 20 cm


Hold deg opdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Slik er Stortingets «skandalebygg»

Vi fikk komme på innsiden av de nye kontorene i Prinsens Gate.

Bjørnafjorden: Flytebru krever 100.000 tonn stål

Krever samordning i boligpolitikken

Trapper opp kampen mot svart byggearbeid

Halvveis ferdig med Saggrenda bru

Eiendomsstrategi lagt for Andøya

Nyhetsbrev

Consto med byggkontrakter for 204 millioner

Byggmakker kjøper Gipling AS

Boliglånsforskriften beholdes

ABK tar over Variant VVS

Første konkurranse for gigantprosjekt utlyst

Enighet om E6-trase forbi Lillehammer

Glassklar restaurant i Bergen

Åpnet klimasmart og fleksibelt boligbygg

Coor forlenger avtale med Det Norske Veritas Eiendom

Velger dansk arktitekt for Huntonstranda

Utenlandsk tilbud vant konkurransen om å få bygge nytt byområde i Gjøvik.

– Betong er det beste batteriet!

Utvider Asker sentrum med 60 prosent

Henning Larsen Architects utvikler museum i Tromsø

Energiverket får ny utmerkelse

Fornebubanen dropper TBM

Statsbygg innrømmer tabbe ved Nasjonalmuseet

Gjorde ikke viktige utregninger.

Omega Holtan og M-Tek får rammeavtale

Ukens nyetableringer / uke 24

Ukas konkurser

Nytt om navn

Om saksbehandlingstid i Oslo: – Tillitskrise i byutviklingen

Ny kontrakt om støytiltak ved Ørland

Randgaard blir ny direktør hos Asplan Viak

70 nye utlysninger

Kritiserer Oslo for treg behandling av plansaker

Marcus Johansson slutter i Moelven

Baard Schumann går av som Selvaag-sjef

Stor boligpolitisk konferanse i morgen

Ukens vits:Kunden har alltid rett

Installerer brukte batterier i 20 hjem

Se alle Bedriftenes egne nyheter

FRAM-løfteåk med hurtigfeste

Kilereim Og Presisjonslagringer til industrien

FRAM-brakett for slep

Bedre kundeopplevelse med nytt partnerprogram

Nyåpning av TESS Sarpsborg

PRAXAIR på besøk hos iTec for opplæring i sikkerhetsutstyr

3 nye menn hos Alf I. Larsen AS

Maskinering: Homesourcing-trenden ser ut til å fortsette

Skap(t) for Johan Sverdrup

Invester i lovpålagt sikkerhetsutstyr fra iTec

Lær om Schneiders kabelforlegningssystem, som nå er blitt digitalisert som BIM-objekter

Overtakelse av UAI LTD

Velkommen til webinar om elbillading - 6. juni kl 10.00

Datek Løfteteknikk inviterer til åpen dag 27. juni ved vår avdeling i Moss!

Esd arbeidsmatter til kontorer, elektronikkindustri og kjemisk industri.

Borg Bygg AS bygger Rema 1000

Ny distributør av Grammer Førerstoler i Norge

TESS og Eiva-Safex går sammen

Gratis webinar om betjeningsmateriell og den nye generasjonen trykknapper!

Subsea-løftearrangement, Brasil

Rimac Induksjonsvarmer 3,5kW

Schneider Electric på #smartere stand på Eliaden - Smart = Mer effektivt o...

NTN-SNR Produkter Av Høy Kvalitet

Servi Hybrid Drive

Datek Løfteteknikk har levert kraner til Follobaneprosjektet!

Send til en kollega

0.234