Bom på bom

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

135 bevilgede vei-milliarder til tross, kun et fåtall nye veiprosjekter finansieres uten bompenger.

I en pressemelding velsigner Norges Automobilforbund den kraftige satsningen på veiene i Statens vegvesens handlingsplan for 2018–2023, som Building Supply omtalte i går.

Les også: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen går av

Samtidig fordømmer NAF alle tiltakene som medfører nye bomavgifter. NAF vil heller ha et eget veifond som alternativ finansiering.

– Bedre veier er viktig, men igjen er det veldig få veiprosjekter som blir gjennomført uten bompenger, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Rammer lommeboka

Vegvesenets plan lover oppstart og ferdigstillelse av mange veiprosjekter fram mot 2023. Men bompenger er forutsetningen for å få til investeringene.

– Planen viser at behovet for nye og oppgraderte veier er stort, men vi etterlyser en debatt om hvordan vi kan finansiere dette på en bedre måte, uten at det rammer lommeboka til den enkelte ved høye bomsatser, sier Stig Skjøstad.

Foreslår veifond

Les også: Skal rive 150 bygg på 70 eiendommer

NAF har lagt frem en rapport som viser at det er mulig å finansiere viktige prosjekter gjennom et veifond og en veibank i stedet for via bompenger og bevillinger fra år til år i budsjettkampene.

– Dette er noen politikerne må ta tak i. Ambisjonene for samferdsel er høye, og behovet der ute er stort. Vi er bekymret for at bompengetrykket blir for høyt for folk når både veistrekninger og behov i byene krever så mye bompenger, sier Skjøstad.

Det skal kreves inn 42 milliarder kroner i bompenger i seksårsperioden, og da er ikke Nye Veier sine prosjekter og byinvesteringene tatt med i regnestykket.

Kritisk vedlikehold


Les også: Tre milliarder til ny E16

Folk i hele landet kjenner på at behovet for vedlikehold på veiene er stort. NAFs undersøkelser viser at folk prioriterer veivedlikehold høyere enn bygging av nye veier. Mye av vedlikeholdsmidlene i seksårsplanen går med til tunneler, som betyr at andre tiltak blir prioritert ned. Midler til å stanse forfallet på broene først blir prioritert etter 2023.

– Regjeringen har satt inn en stor og viktig innsats for å redusere forfallet på veiene. Likevel ser vi at det er så mye forfall på veiene at heller ikke satsningen i denne seksårsplanen er tilstrekkelig, sier Skjøstad.

– Nullvisjon innen rekkevidde

God infrastruktur er viktig for å forebygge og sikre at et uhell ikke blir til en fatal ulykke. Et godt vedlikeholdt og driftet veinett er helt sentralt i dette.

– Det er bra at Vegvesenet nå ser på nullvisjonen som et mål. Hvert eneste liv som går tapt i trafikken er en tragedie. Møtefri vei er det viktigste tiltaket for å eliminere møteulykker som ofte får alvorlig utfall, og det er et etterslep av veier som burde hatt midtdeler, sier Skjøstad.

Mer om: Bompenger | NAF | Politikk | Vei


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Signerer ny storkontrakt med HENT

Planlegger lederskifte i Asplan Viak

Onninen henter ny markedsdirektør fra TV2

219 millioner i «ekstrakostnader» for skandaleprosjekt

Stortingets byggeprosjekt sprakk budsjettet med milliardsummer. Nå viser nye dokumenter at ytterligere 219 millioner av budsjettet knyttes opp til diverse ekstrakostnader.

Ukens nyetableringer

Bane NOR og Norconsult i finale i BIM-VM

Nyhetsbrev

Første møte for Byggkvalitetsutvalget

Peab får 200-millioners kontrakt i Ålesund

Ukens vits: Den ansvarsfulle medarbeideren

Historisk kontrakt mellom Nye Veier og BetonmastHæhre Anlegg

Ny kontrakt i milliardklassen.

HENT vant ny storkontrakt

Disse tre konkurrerer om å bli Norges beste bygg

Innrømmer feil ved kranulykken

Kranføreren står nå frem etter den livsfarlige kranulykken i Stavanger denne måneden.

Desperat behov for fagarbeidere

Nå åpner nye Farriseidet-Porsgrunn

Nytt om navn

Ukens konkurser

Nytt budsjettsprekk for stortingsprosjekt

Kostnadene for prosjekt mer enn femdobles.

53 nye utlysninger

NRC Group vant ny Bane NOR-kontrakt

HENT bygger bærekraftig kyllingfabrikk

Konsulent-kjempe satser på Romeriket

Ny totalentreprise fra Nye Veier ut på markedet

Bygget ny barneskole – vet ikke om den er trygg

Ukens vits: En ekte selger

Norconsult vokser til tross for tøft marked

Ukens konkurser

43 nye utlysninger

Rapp Bomek utvider og satser på vei- og togtunneler

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Ukens konkurser

Nytt om navn

43 nye utlysninger

Melder om konkursrekord

Han er ny administrerende direktør for GK Rør

Veidekke velger Caverion for milliardprosjekt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Møt Bahco på OTD!

Uterom er mer enn mellomrom

NYHET! iDUCTOR W2300 Power + Induksjonsvarmer

iTec en viktig bidragsyter når MSG Production åpnet ny vaske- og avisningshall for fly i Skien

Aasmund Bunkholt til Building Green – Trebyggeri utfordrer konservativ byggebransje

Wirecutter

Nordic Roads leverer slitestål til Franzefoss Pukk

FRAM: Spreader beam

Beskyttelse for container og mur på miljøstasjoner

Gave langs grønn linje

Produktnyheter hos Kominox AS

Boltrekking og grønn energi

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

bondura® Assembly Paste

Stor interesse for Schneider Electrics nye brukerforum innen byggautomasjon

TESS kjøper Pro Industri AS

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Vi søker CNC-operatør!

Nordic Steel Construction slipper nyhet om samarbeid med mye omtalt selskap...

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

PREFALZ® fasade til Levanger Sykehus

Send til en kollega

0.185