23948sdkhjf

Bom på bom

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

135 bevilgede vei-milliarder til tross, kun et fåtall nye veiprosjekter finansieres uten bompenger.

I en pressemelding velsigner Norges Automobilforbund den kraftige satsningen på veiene i Statens vegvesens handlingsplan for 2018–2023, som Building Supply omtalte i går.

Les også: AP og SV: Bygg og anlegg har fortsatt mye å gjøre

Samtidig fordømmer NAF alle tiltakene som medfører nye bomavgifter. NAF vil heller ha et eget veifond som alternativ finansiering.

– Bedre veier er viktig, men igjen er det veldig få veiprosjekter som blir gjennomført uten bompenger, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Rammer lommeboka

Vegvesenets plan lover oppstart og ferdigstillelse av mange veiprosjekter fram mot 2023. Men bompenger er forutsetningen for å få til investeringene.

– Planen viser at behovet for nye og oppgraderte veier er stort, men vi etterlyser en debatt om hvordan vi kan finansiere dette på en bedre måte, uten at det rammer lommeboka til den enkelte ved høye bomsatser, sier Stig Skjøstad.

Foreslår veifond

Les også: Tre milliarder til ny E16

NAF har lagt frem en rapport som viser at det er mulig å finansiere viktige prosjekter gjennom et veifond og en veibank i stedet for via bompenger og bevillinger fra år til år i budsjettkampene.

– Dette er noen politikerne må ta tak i. Ambisjonene for samferdsel er høye, og behovet der ute er stort. Vi er bekymret for at bompengetrykket blir for høyt for folk når både veistrekninger og behov i byene krever så mye bompenger, sier Skjøstad.

Det skal kreves inn 42 milliarder kroner i bompenger i seksårsperioden, og da er ikke Nye Veier sine prosjekter og byinvesteringene tatt med i regnestykket.

Kritisk vedlikehold


Les også: Punger ut 6,5 milliarder for tomtekjøp til norske veier

Folk i hele landet kjenner på at behovet for vedlikehold på veiene er stort. NAFs undersøkelser viser at folk prioriterer veivedlikehold høyere enn bygging av nye veier. Mye av vedlikeholdsmidlene i seksårsplanen går med til tunneler, som betyr at andre tiltak blir prioritert ned. Midler til å stanse forfallet på broene først blir prioritert etter 2023.

– Regjeringen har satt inn en stor og viktig innsats for å redusere forfallet på veiene. Likevel ser vi at det er så mye forfall på veiene at heller ikke satsningen i denne seksårsplanen er tilstrekkelig, sier Skjøstad.

– Nullvisjon innen rekkevidde

God infrastruktur er viktig for å forebygge og sikre at et uhell ikke blir til en fatal ulykke. Et godt vedlikeholdt og driftet veinett er helt sentralt i dette.

– Det er bra at Vegvesenet nå ser på nullvisjonen som et mål. Hvert eneste liv som går tapt i trafikken er en tragedie. Møtefri vei er det viktigste tiltaket for å eliminere møteulykker som ofte får alvorlig utfall, og det er et etterslep av veier som burde hatt midtdeler, sier Skjøstad.

Mer om: Bompenger | NAF | Politikk | Vei
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Pilotprosjekt på Svalbard

Klart for siste byggetrinn på Ås

Kjøper opp og styrker sin posisjon på innlandet

134 nye utlysninger over påsken

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Åpner landets første flyplass-drivhus

Nyhetsbrev

Risas Nye Veier-kontrakt: Kostnadsramme på en halv milliard

Risa sikrer største enkeltkontrakt i selskapets historie

Bygger Quality Hotel Bodø

Fikk betongkontrakt for E6 ved Gardermoen

God påske fra oss i Building Supply!

Mann til sykehus etter arbeidsulykke i Førde

Sikrer nye oppdrag for Buskerud fylkeskommune

Stor massivtre-kontrakt til Stavangerbedrift

Ukens og påskens nyetableringer

Påskens konkurser

Sikret stor hotellkontrakt i Sverige

Ukens vits: Holdbar til…

- Mangel på kvalifiserte fagarbeidere kan forsinke Notre-Dame-arbeidet

Regionvegsjef slutter i Statens Vegvesen

Tre tilbydere kvalifisert på E16 Åsbygda-Olum

Statsbygg lanserer ny miljøstrategi

Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

5 nordmenn til finalen i internasjonal ingeniørkonkurranse

Ingen nyetableringer denne uken

Ukens konkurser

98 nye utlysninger

Rcontainer blir til Reblock

Gir tillatelse til å bygge nytt kraftverk i Flora

Konkursene fortsetter å øke i 2019 - verst i Nordland og Hedmark

Ukens vits: Ekstra fridag

Han blir ny kommunikasjonsdirektør for AF Gruppen

Ukens konkurser

SINTEF: - Unngå brannspredning i fasader

99 nye utlysninger

Stor anleggsbedrift frastjålet trucker til fire millioner

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Norsk Stål: Månedens referanse – Mars 2019

Håndverkskompressoren I. Comp 3 fra KAESER KOMPRESSORER

Grøn brandvej

Branntromler til brannlift

Tror på dobling av sveisemarkedet

iTec deltar på SMART Sveis konferansen 2019

styresystem Sigma Air Manager 4.0 ( SAM 4.0) fra KAESER KOMPRESSORER

Besøk Datek Løfteteknikk og IROC på Hannovermessa 1.-5. april 2019!

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Byggeplassleder om innovativ containerlås: – Verktøyet vårt blir ikke lenger borte

Skumstasjoner til KNM MAUD

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Nye, oppdaterte krav til FDVU-dokumentasjon

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole by...

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

MESSER satser stort på nye løsninger

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Send til en kollega

0.127