23948sdkhjf

El-kjøretøy på 30 tonn

En 30 tonns gravemaskin og betongbiler på strøm skal bli starten for utslippsfrie anleggsplasser i Norge.

– Utslippsfrie byggeplasser er på vei til å bli en realitet, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Bellona har, sammen med en rekke samarbeidspartnere, tatt initiativ til to prosjekter som i dag har fått støtte fra Pilot-E, skriver miljøorganisasjon i en pressemelding.

Pilot-E er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.

– Vi er glade for at Pilot-E ønsker å bidra til å realisere utslippsfrie byggeplasser, sier Hauge.

Ny næringsvei

Store byggeprosjekter står i kø de neste årene. Bare prosjektene i Nasjonal transportplan til 1000 milliarder kroner vil kreve svært mye betong. I tillegg skal strømnettet rustes opp og en rekke signalbygg er planlagt.

Omsorgsbygg Oslo KF er partner i utviklingen av den elektriske gravemaskinen. Geir Lippestad, Oslos byråd for næring og eierskap, mener det ligger mange muligheter i arbeidet med utslippskutt på byggeplass.

– Løsninger som denne bidrar til bedre luft i Oslo, til lavere klimagassutslipp og dessuten til å utvikle ny næring. Her ligger det store muligheter, sier Lippestad.

Betongpumping, mobilkraner og gravemaskiner

Betongprosjektet – utvikling av en utslippsfri betongbil og en betongpumpebil til transport og levering – er det NorBetong som skal lede.

– Det er utfordrende, men helt realistisk å få til. Dette går rett inn i arbeidet med nullutslippsvisjonen til Norbetong og Heidelberg Cement, sier prosjektleder Stein Hov hos Norbetong.

Tall fra Statsbygg viser at betongpumping, mobilkraner og gravemaskiner er de viktigste punktene å ta tak i.

– Utslippene fra de tyngste maskinene betyr mye for klimaregnskapet, men påvirker også støy, luftkvalitet og bymiljø. Får vi til dette for tunge betongbiler og -pumper, kan vi overføre mye av lærdommen til andre typer maskiner, sier senioringeniør Jonas Vevatne i Statsbygg.

BATTERIDREVNE ANLEGGSMASKINER

  • Elektriske anleggsmaskiner finnes opptil fire tonn. Ingen større anleggsmaskiner er ennå lansert.
  • En 30-tonns elektrisk gravemaskin skal bygges av et konsortium bestående av Bellona, Omsorgsbygg Oslo KF, Skanska, Siemens, Nasta, Sintef og Difi.
  • En elektrisk betongbil og en elektrisk betongpumpebil skal utvikles av et konsortium bestående av Bellona, NorBetong, Statsbygg og Jørn Glad AS.
  • Prosjektene støttes av Pilot-E, som er et felles initiativ mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
  • Pilot-E deler ut en engangspott på 100 millioner kroner til prosjekter om utslippsfri landtransport og fremtidens digitale energisystem.
  • Maskinene skal bygges om fra ordinær dieseldrift til batteri: – En betongbil (for transport, med roterende trommel) og en pumpebil (for pumping av betong på anleggsplassen) – En 30 tonns gravemaskin (normal anleggsstørrelse) kan også komme til å kobles til strømkabel.
  • Bellona har satt i gang prosjektene i samarbeid med en rekke selskaper: Skanska, Nasta, Siemens, Sintef, Difi og Omsorgsbygg. Norbetong skal lede prosjektet mens Liebherr-forhandler Jørn Glad AS skal bygge om bilene til el. Nasta skal bygge om gravemaskinen.

Kilde: Bellona

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079