23948sdkhjf

Lager undersjøisk rundkjøring

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

At bergarten er vulkansk, gir en ekstra dimensjon til sprengningsarbeidene.

Det som gjør denne tunnelen spesiell, er rundkjøringen. Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge, skriver NCC i en pressemelding.

Les også: Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

 – Det store spennet i rundkjøringen representerer en utfordring, som løses med tung sikring tidligst mulig, sier anleggsleder Øyvind Moen i NCC.

50 sprengninger gjenstår

For rundt ett år siden startet NCC arbeidet med den første undersjøiske tunnelen som vil koble Skálafjørður og Tórshavn på Færøyene sammen og etter planen skal stå ferdig i 2020.

Arbeidet med den 11 km lange Eysturoytunnelen går etter plan, og i disse dager er NCC i gang med drivingen av den undersjøiske rundkjøringen på Eysturoy-siden. Rundt 50 salver skal fyres av før den er klar utpå nyåret.

– Vi har drevet cirka 3100 meter tunnel av totalt 11.300 meter, eller 270.000 kubikk av totalt 1.050.000 kubikk fjell. Prosjektet går så langt etter oppsatt plan, forteller Moen.

Mange utfordringer

Hittil er det sprengt 1454 meter på tunnelstuffene i Hvitanes og 1605 meter i Strendur, og stuffene er nå henholdsvis -51,3 og -71,7 m dype. På sitt dypeste blir tunnelen -187 meter under havet og blir dermed den dypeste på Færøyene når den står ferdig.

At dette dreier seg om en undersjøisk tunnel gjør også prosjektet litt spesielt, ifølge Moen.

Les også: Kineserne hyrer Hercules

– Som for alle andre undersjøiske tunneler er mengden innlekkasje potensielt sett uendelig, men i praksis betyr ikke det så mye for oss. Det er innført noe høyere kvalitetskrav til sikringsmateriell, blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse på bolter og økt bestandighet på betong. Ellers er dette en forholdsvis lang tunnel på synk, som fører til utfordringer med transporter, ventilasjon og vann inn og ut, sier anleggslederen.

Vulkansk

NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygget NCC Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i prosjektet nå, var også med å bygge en eller begge av de to foregående tunnelene.

– Bergarten på Færøyene er også litt spesielt, i og med at det er basalt og da vulkansk opprinnelse, hvilket er noe ukjent for oss i Norge. Men i og med at vi har drevet to tunneler her oppe tidligere, så har vi erfaring med bergarten, forteller anleggsleder Moen.

Dimensjonene på Eysturoy-prosjektet er betydelige. Innen første tunnel står ferdig skal det kjøres ut rundt 55.000 lastebiler med masse på Hvitanes-stuffen. På Strendur-siden skal det kjøres ut cirka 22.000 tipp trucker-lass.

Mer om: NCC Norge


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

HENT sikrer ny milliardavtale

Innvielse av nytt sykehusprosjekt i Bergen

Tre tilbydere videre i konkurransen om bygging av Intercity ved Eidsvoll

Vil bygge 500 meter lang kanal i Kristiansand

Kanalen vil inkludere både promenade og badeplasser.

Startskudd for Norges største EPC-prosjekt på boliger

NCC satser på elektriske anleggsvarebiler

Nyhetsbrev

Boligbyggingen faller

Ukens konkurser

- Moelven driver useriøs markedsføring!

Trekker seg etter brudd på habilitetsregler

Styreleder i Omsorgsbygg, Øivind Christoffersen, annonserer at han trekker seg. Administrerende direktør Per Morten Johansen har i dag bedt om å få innlede samtaler med styret om sin rolle

Nye Veier-profil valgt som leder for europeisk BIM-gruppe

44 nye utlysninger

VIDEO: Stor interesse for Building Green-messen

Mange møtte opp da Building Green-messen åpnet dørene i Oslo for aller første gang onsdag, og enda flere forventes på dag 2.

Disse vant Gullhammeren 2018

Betonmast inn i Construction City

VIDEO: Slik går byggearbeidet på Norges første innendørs skianlegg

Se bildene fra da Building Supply fikk komme på guidet tur gjennom SNØ-byggeplassen.

Vøringsfossen får storslått trappebro

Markerte anleggsstart ved fv. 169 Fjellsrud – Stensrud

NVE: Norge trenger 2,5 milliarder til flomsikring

Nye Veier vil bruke dagens Mjøsbru til miljøkryssing

Arbeidsministeren: Nøler ikke med å stenge flere byggeplasser

Vil trappe opp innsatsen for å få norske byggeplasser til å ta sikkerheten på alvor.

Her er NCCs milliardregning

YIT Norge signerte kontrakt om nytt kraftverk

Vant betongkontrakt for LAB Entreprenør

Ukens konkurser

53 nye utlysninger

Får ansvar for trafikantnytte og drift

Ukens vits: Den triste slakteren

VIDEO: Ny E134 Damåsen

Ukens konkurser

31 nye utlysninger

Arbeidsulykke: Kom i klem bak søppelbil

Byggtorget overtar Malvik Byggvare

Ukens konkurser

44 nye utlysninger

Nye Veier får ny utbyggingssjef

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Rusttrege plater

Astrup AS vant "Best Stand Awards" under årets Offshore Technology Days

kNm Hydraulikk ISO 9001:2015

EUROBLECH 2018: World Class Manufacturing

Møt Bahco på OTD!

Hvordan kan bygg være en del av et smartere samfunn? Se film her!

Helt nytt kursopplegg i samarbeid med Eid vgs.

Viktig å ha god ventilasjon også på hytter

Schneider Electric i ny samarbeidsavtale med Elbilforeningen og Bravida

Stafa Industrier/Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

RMIG Nold stiller ut på IZB 2018

Datek Løfteteknikk har levert 4 stk. kraner til Pretec!

DAVI på besøk hos iTec

Velkommen til OTD 2018 og vår stand!

Uten ventilasjon blir det skallebank på hytta

Forurenset grunn - kontakt DMR Miljø & Geoteknikk

Nordic Roads kjøper GET Solutions

Nyhet: Sentor bridge system for arbeid i høyden!

HYTORC er importør av LARZEP Hydraulics

Mobil vakuumløfter med høydejustering og leddet arm!

HYTORC avdeling Bergen flytter til Nesttun

Møt HYTORC på OTD 16-18 oktober

Bli inspirert til å tenke nytt og bærekraftig på Building Green

Møt HYTORC på Euro Expo i Tromsø den 24-25 oktober

Schneider Electric inviterer til seminar i Bergen om digitale verktøy for s...

Send til en kollega

0.171