23948sdkhjf

Lager undersjøisk rundkjøring

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

At bergarten er vulkansk, gir en ekstra dimensjon til sprengningsarbeidene.

Det som gjør denne tunnelen spesiell, er rundkjøringen. Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge, skriver NCC i en pressemelding.

Les også: Kineserne hyrer Hercules

 – Det store spennet i rundkjøringen representerer en utfordring, som løses med tung sikring tidligst mulig, sier anleggsleder Øyvind Moen i NCC.

50 sprengninger gjenstår

For rundt ett år siden startet NCC arbeidet med den første undersjøiske tunnelen som vil koble Skálafjørður og Tórshavn på Færøyene sammen og etter planen skal stå ferdig i 2020.

Arbeidet med den 11 km lange Eysturoytunnelen går etter plan, og i disse dager er NCC i gang med drivingen av den undersjøiske rundkjøringen på Eysturoy-siden. Rundt 50 salver skal fyres av før den er klar utpå nyåret.

– Vi har drevet cirka 3100 meter tunnel av totalt 11.300 meter, eller 270.000 kubikk av totalt 1.050.000 kubikk fjell. Prosjektet går så langt etter oppsatt plan, forteller Moen.

Mange utfordringer

Hittil er det sprengt 1454 meter på tunnelstuffene i Hvitanes og 1605 meter i Strendur, og stuffene er nå henholdsvis -51,3 og -71,7 m dype. På sitt dypeste blir tunnelen -187 meter under havet og blir dermed den dypeste på Færøyene når den står ferdig.

At dette dreier seg om en undersjøisk tunnel gjør også prosjektet litt spesielt, ifølge Moen.

Les også: Besøkte norskdrevet tunnelprosjekt under Atlanterhavet

– Som for alle andre undersjøiske tunneler er mengden innlekkasje potensielt sett uendelig, men i praksis betyr ikke det så mye for oss. Det er innført noe høyere kvalitetskrav til sikringsmateriell, blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse på bolter og økt bestandighet på betong. Ellers er dette en forholdsvis lang tunnel på synk, som fører til utfordringer med transporter, ventilasjon og vann inn og ut, sier anleggslederen.

Vulkansk

NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygget NCC Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i prosjektet nå, var også med å bygge en eller begge av de to foregående tunnelene.

– Bergarten på Færøyene er også litt spesielt, i og med at det er basalt og da vulkansk opprinnelse, hvilket er noe ukjent for oss i Norge. Men i og med at vi har drevet to tunneler her oppe tidligere, så har vi erfaring med bergarten, forteller anleggsleder Moen.

Dimensjonene på Eysturoy-prosjektet er betydelige. Innen første tunnel står ferdig skal det kjøres ut rundt 55.000 lastebiler med masse på Hvitanes-stuffen. På Strendur-siden skal det kjøres ut cirka 22.000 tipp trucker-lass.

Mer om: NCC Norge
Hold deg oppdatert med Building Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Han skal lede Implenias nye avdeling

Slik blir E134-tunnelen

Flotte lyseffekter blir å se når Mælefjelltunnelen ferdigstilles senere i år.

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

E39: Nye Veier fremskynder byggestart

Nye Veiers E39-prosjektorganisasjon jobber med å fremskynde byggestart for flere delstrekninger på E39 Kristiansand-Ålgard.

Vegvesenet overtar driften etter Veidrift-sparking

Nyhetsbrev

- Forenkler regelverk for arbeid på eksisterende bygg

Regjeringen forbyr oljefyring på byggeplasser

Statens Vegvesen hever driftskontrakt med Veidrift

J.I. Bygg bygger Oslo Golfklubb for 60 millioner

Multiconsult er Årets Miljøfyrtårn

COWI: Disse trendene vil prege ITB-bransjen i 2019

Ukens konkurser

Tror de har identifisert Sandnes-liket

En død person ble funnet i et tomt bygg i Sandnes torsdag, hvor det pågår rivingsarbeider. Nå tror politiet har de har identifisert den avdøde.

Veidekke skal bygge ny vindkraftpark for Eolus

Multiconsult sikrer rammeavtale med Innovasjon Norge

Nytt om navn

- Et fantastisk vegprosjekt!

Onsdag var samferdselsminister Jon Georg Dale på inspeksjon av E39 Svegatjørn-Rådal. Dale er sikker på prosjektets verdi i regionen fremover.

71 nye utlysninger

Anleggssektoren har grønt ansvar

Hvilket byggverk blir Norges beste?

Mange mister jobben etter konkurs

Asplan Viak AS overtar Structor Bergen AS

Samferdselsministeren avviser Hordfast-motstand

Ny sjef i Peab Bygg

Anleggsarbeider livstruende skadd i Trondheim

Ukens nyetableringer

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ukens konkurser

39 nye utlysninger

Nytt om navn

Nedetid for portalen

Mann død: Farris-flaske inneholdt gift

Ny toppsjef i Asplan Viak

Ukens vits: Sent ute

Se alle Bedriftenes egne nyheter

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Hydroscand åpner i Harstad

Ny servicetekniker til iTec

iTec med nytt styremedlem

Max Sievert øker fokuset mot HVAC

Let’s Connect 2019: Bransjen må samarbeide for å nå klimamålene

TESS har kjøpt sylinderakutten

E-LAND: Vant prestisjefylte EU-midler til utvikling av smarte havner

Interkit AS re-sertifisert til ISO 9001

Se Steien Bru, verdens lengste bru med hele spennet i tre!

Stålguttene synger julen inn!

Velkommen til Let's Connect - start 2019 med 2 dagers påfyll av inspirasjon!

Nordic Steel Construction bygger Tunesflaten Idrettshall

Hydroscand åpner i Molde

God jul fra iTec

Nok en leveranse av fiberdukløftere

ATRUP: PREFALZ falsbar aluminium er lagerført i Oslo

Astrup AS - din komplette messing leverandør

Aluflex Softeline med enda enklere montasje!

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Enkel og effektiv løsning for frisk luft

Send til en kollega

0.11