Lager undersjøisk rundkjøring

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

At bergarten er vulkansk, gir en ekstra dimensjon til sprengningsarbeidene.

Det som gjør denne tunnelen spesiell, er rundkjøringen. Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge, skriver NCC i en pressemelding.

Les også: Kineserne hyrer Hercules

 – Det store spennet i rundkjøringen representerer en utfordring, som løses med tung sikring tidligst mulig, sier anleggsleder Øyvind Moen i NCC.

50 sprengninger gjenstår

For rundt ett år siden startet NCC arbeidet med den første undersjøiske tunnelen som vil koble Skálafjørður og Tórshavn på Færøyene sammen og etter planen skal stå ferdig i 2020.

Arbeidet med den 11 km lange Eysturoytunnelen går etter plan, og i disse dager er NCC i gang med drivingen av den undersjøiske rundkjøringen på Eysturoy-siden. Rundt 50 salver skal fyres av før den er klar utpå nyåret.

– Vi har drevet cirka 3100 meter tunnel av totalt 11.300 meter, eller 270.000 kubikk av totalt 1.050.000 kubikk fjell. Prosjektet går så langt etter oppsatt plan, forteller Moen.

Mange utfordringer

Hittil er det sprengt 1454 meter på tunnelstuffene i Hvitanes og 1605 meter i Strendur, og stuffene er nå henholdsvis -51,3 og -71,7 m dype. På sitt dypeste blir tunnelen -187 meter under havet og blir dermed den dypeste på Færøyene når den står ferdig.

At dette dreier seg om en undersjøisk tunnel gjør også prosjektet litt spesielt, ifølge Moen.

Les også: Holtefjell valgte NCC igjen

– Som for alle andre undersjøiske tunneler er mengden innlekkasje potensielt sett uendelig, men i praksis betyr ikke det så mye for oss. Det er innført noe høyere kvalitetskrav til sikringsmateriell, blant annet ekstra korrosjonsbeskyttelse på bolter og økt bestandighet på betong. Ellers er dette en forholdsvis lang tunnel på synk, som fører til utfordringer med transporter, ventilasjon og vann inn og ut, sier anleggslederen.

Vulkansk

NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygget NCC Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i prosjektet nå, var også med å bygge en eller begge av de to foregående tunnelene.

– Bergarten på Færøyene er også litt spesielt, i og med at det er basalt og da vulkansk opprinnelse, hvilket er noe ukjent for oss i Norge. Men i og med at vi har drevet to tunneler her oppe tidligere, så har vi erfaring med bergarten, forteller anleggsleder Moen.

Dimensjonene på Eysturoy-prosjektet er betydelige. Innen første tunnel står ferdig skal det kjøres ut rundt 55.000 lastebiler med masse på Hvitanes-stuffen. På Strendur-siden skal det kjøres ut cirka 22.000 tipp trucker-lass.

Mer om: NCC Norge


Hold deg oppdatert med Building Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

- Tunneler og broer vil tåle jordskjelv

NRC Group med solid økning i andre kvartal

Selskapet øker omsetning solid og investerer 100 millioner i miljø.

Storkontrakt til NCC-selskap i Østfold

Assemblin kjøper opp elektroentreprenør

Statsbygg går for samspill på Livsvitenskapsbygget

Arendalsuken: Dette skjer innen bygg og anlegg

Byløsninger, jordskjelvsikring og omsorgsbygg er blant temaene som skal debatteres.

Nyhetsbrev

Huser Entreprenør AS bygger ny fylkesvei

1,3 millioner i smarthusløsninger til skoler

Ukens nyetableringer

Forventer E16-start tidlig 2019

Ukens vits: Hevnen er søt

HR Prosjekt skal bygge om Bergen Rådhus

VIDEO: Her sprenges broene ved Farriseidet

Nytt om navn

Ukens konkurser

Mann i 30-årene omkom etter arbeidsulykke

Fengselspris til Statsbygg

Nordøyvegen: Vegvesenet går videre med Skanska

Til tross at de går over kostnadsberegningen med 800 millioner, mener Vegvesenet at Skanska har det beste tilbudet.

Nye Veier innløser eiendommer for 230 millioner

To nye direktører til Plan- og bygningsetaten

23 nye utlysninger

Fare for jord- og flomskred flere steder i landet

Uvær og lavtrykk skaper økt fare for jord- og flomskred flere steder i landet i dag.

Bygg og anlegg har blitt mer høystatus

Økende søkertall på VGS hinter om at jobber innen bygg og anlegg har økt status og er mer attraktive enn før, mener bransjefolk.

- Norske bygg uten jordskjelv-sikring må kartlegges

RIF mener ingen tar et nasjonalt ansvar for jordskjelv i Norge, og etterlyser økt engasjement.

Vil forby korttidsutleie på mer enn 60 dager i året

Vegvesenet har ny leder for Prosjekt Vestoppland

Ukens vits: Vesentlig forsinkelse

Ukens nyetableringer

Evenes har fått ny utbyggingssjef

Ukens og sommerens konkurser

20 nye utlysninger

Ukens konkurser

Nytt om Navn

68 nye utlysninger

Skanska selger Jåttå-tomt og aksjer

Disse vil fikse «Norges verste vei»

Se alle Bedriftenes egne nyheter

GRITCO Minipro Sandblåseapparat

Vis din bærekraft på Building Green!

Programmet vil bli lansert neste uke

Prisstigning på bjelker og formstål

Nye økser fra Bahco

HR Maskin AS har overtatt agenturet på Grammer

Uterom, sirkulær økonomi og arkitektur på Building Green

TESS Canarias har fullført sitt første prosjekt

Building Green Oslo - Bærekraftig bygg & arkitektur

Building Green kommer til Oslo!

Ny rørtang fra Bahco med 10 ganger raskere hurtigjustering!

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Schneider Electric med ny produktsjef for byggautomasjon

Bygganalyse velger ISY Byggoffice

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Datek Løfteteknikk leverer ny gantrykran til Contiga i Moss.

Boltight® hydrauliske strekkere

Bahco rocker!

Kjeder og Kjedehjul til industrien

Send til en kollega

0.184