23948sdkhjf

I dag kan denne garderoben vinne pris

Her er finalistene. I ettermiddag avslører barne- og likestillingsminister Solveig Horne hvem som får Innovasjonsprisen for universell utforming.

Prisen går til oppdragsgivere, arkitekter og designere som har utviklet nyskapende og inkluderende løsninger med fokus på menneskelig mangfold.

– De sju kategorivinnerne er gode beviser på hvordan universell utforming utløser innovasjon, øker konkurransekraften og gir et åpnere og mer inkluderende samfunn, sier programleder Onny Eikhaug i Design og arkitektur Norge, som deler ut prisen på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet.

To av prisene omhandler arkitektur. Her er utdrag av juryens beskrivelser av  finalistene:

Arkitektur: Garderobeanlegget på Solvik
Naturperlen Solvik på Malmøya er tilpasset personer med nedsatt funksjonsevne. Brukerne har nå, med begrensende midler, fått et attraktivt garderobeanlegg som åpner opp badeplassen og friluftsområdet for flere brukergrupper. Dette er en lavmælt og helhetlig løsning som tiltaler alle. Anlegget får kategoriprisen for arkitektur.

Arkitekt er Atle Woldseth, sivilarkitekt MNAL, i Flux Arkitekter. Garderobebygget er satt opp på bestilling av Omsorgsbygg Oslo KF og Eiendoms- og byfornyelsesetaten i samarbeid med Solviks Venner og Norges Blindeforbund.

Landskapsarkitektur: Hamaren aktivitetspark
Med nyåpnede Hamaren aktivitetspark har Fyresdal kommune tilgjengeliggjort lukkede naturområder og skapt en sentrumsnær aktivitetspark som engasjerer og er helsefrembringende for alle innbyggerne. De mottar pris i kategorien landskapsarkitektur.

Transport: Vision of the Fjords
Den norskbyggede, banebrytende sightseeingbåten Vision of the Fjords gjør Vestlandets praktfulle fjorder tilgjengelige for alle gjennom et unikt design. Nå mottar verftet Brødrene Aa og oppdragsgiverne The Fjords DA (Fjord1 og Flåm AS) kategoriprisen i transport for den innovative båten.

Tjenestedesign: Kolonial.no
Ved å gjøre matinnkjøp tilgjengelig for alle typer kunder har Kolonial.no tatt et solid jafs av dagligvaremarkedet og blitt ledende i Norge. Nå mottar netthandelbedriften Innovasjonsprisen for universell utforming i kategorien tjenestedesign.

Produkt: FeltRoll

Kun bevæpnet med grov mongolsk ull tar gründerbedriften Rom & Tonik opp kampen mot plagsom støy i kontorbygg, restauranter og offentlige rom. Nå mottar de kategoripris i produktdesign for tapetet FeltRoll.

Grafisk design: Aftenposten Junior
Opplagssuksessen Aftenposten Junior bruker innovative grafiske virkemidler for å kommunisere voksennyheter på barns premisser. De mottar kategoriprisen for grafisk design.

Interaksjonsdesign og digitale løsninger: Finn.no

Ved å fjerne hindringer og involvere brukerne sine i utviklingsprosessen har Finn.no skapt en tjeneste som lar alle ta del i viktige samfunnsfunksjoner. Nå mottar den populære markedsplassen kategoriprisen i interaksjonsdesign og digitale løsninger.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125