23948sdkhjf

SSB/OVF: Trøbbel for bilfolket, både personbil og lastebil, kun varebil vokser lett

TUNGE TALL: Det går utforbakke med bilbestanden i Norge. Hva skjer?

SSB kunne i dag melde at det i 2023 var nedgang i antall personbiler på norske veier for første gang siden 90-tallet, eller helt presis siden 1996.

Ved utgangen av 2023 var det registrert 2.876.692 personbiler i Norge, altså neste tre millioner, men ikke helt. Og dette er 29.320 færre enn i 2022.

Prosentvis er det ikke så mange biler, men er dette et signal om at vi har bikket toppen?

Også bestanden av lastebiler over 16 tonn synker

Tungt.no kunne selvsagt ikke dy seg, og satt i gang regnemaskineriet hos OFV. I første omgang sjekket vi for lastebiler over 16 tonn (som er vår referanser da det er klart flest lastebiler i denne vektklassen, og de gjør den klart største transportjobben i Norge).

Og jadda, i 2023 ble fasit 49.367 tunge lastebiler i Norge, NED fra 49.522 i 2022. Ikke fælt stor nedgang altså, men likevel et signal.

Når det er sagt, er andelen diesellastebiler av bestanden fortsatt 96,7 prosent. De elektriske tunge bilene utgjør en andel på 9 promille.

Scania er forreste klart på topp i bilbestanden i Norge, med 42,6 prosent, mens Volvo har en sikker andreplass med 35,6 prosent.

Når det er sagt, også de lette lastebilene mellom 3,5 og 16 tonn synker i antall, raskere enn de over 16 tonn faktisk. Tall for 2023 er 17.797, ned fra 18.628 i 2022.

Og varebilene da? Phew, i det minste ett positivt segment

Det er fortsatt over en halv million varebiler i Norge, og det har økt (såvidt) med 1272 biler siden utgangen av 2022.

Men også blant varebilene er antagelig andelen elektriske varebiler i bestanden lavere enn mange innbiller seg; med 5,8 prosent. Til sammenlikning er 90,2 prosent av alle registrerte varebiler i Norge dieselmotorisert.

En god del av skylden for dette går til dieselkongen VW Transporter, som er den varebilmodellen det går desidert mest av i Norge.

Det går pt 63.357 VW Transprotere på norske veier. Og en - 1 - av dem er registrert med elmotor.

Privatbilismens svanesang på dårlig råd og svak krone

SSB utdyper nedgangen med at dette skjedde på tross av at det ble 103.300 flere el- og hybridbiler i 2023 sammenliknet med 2022. Det ble nemlig 132.26 færre bensin- og dieselbiler i samme periode.

– Nedgangen kan sees i sammenheng med lavere nybilsalg og økt bileksport fra Norge. Dårligere privatøkonomi førte til utsettelse av bilkjøp hos mange og derfor færre førstegangsregistrerte personbiler. Dessuten gjør svak norsk krone det attraktivt å eksportere biler fra Norge, sier seniorrådgiver Geir Martin Pilskog i Statistisk sentralbyrå.

Eksport av personbiler fra Norge ble omtrent doblet fra 2022 til 2023, fra nesten 20 000 til over 40 000 biler. I samme periode falt antall førstegangsregistrerte personbiler med nesten en tredjedel, fra 192 829 til 130 973 biler.

Klart størst nedgang i antall biler når det fordeles på fylker er i Oslo, mens Agder og Rogaland utmerker seg i vektsretning. Det er kanskje her pengene ligger for tiden?

Opphav og kilder: Diverse data fra SSB og OFV

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078