23948sdkhjf

Sotrasambandet: Delmål nådd med Kolltveittunnelen

GJENNOM FØRSTE LØPET: Sotra Link har kommet gjennom det første løpet av Kolltveittunnelen.

Med dette gjennomslaget, har Sotrasambandet nådd et viktig delmål, ifølge et innlegg på Facebook.

Kolltveittunnelen er 940 meter lang. Bore- og sprengningsarbeidene startet juni 2023 fra Kolltveit vest. Det tok ni måneder for Sotra Link å nå Bildøy-siden i øst.

– Vi forventer gjennomslag i det andre løpet to uker etter påske, som blir den neste store milepælen for Sotrasambandet, skriver Sotra Link på Facebook.

I forbindelse med etablering av omkjøringsvei, skal det utføres frese- og asfalteringsarbeid på nordsiden av rundkjøring på Kolltveit i uke 14. Arbeidet vil pågå på kvelds- og nattestid.

Les mye mer om prosjektet HER.

TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet her...

Dette omtales som et av de dyreste anleggsprosjektene i Norge noen gang. Sotrasambandet er den største enkeltkontrakten Statens vegvesen noen gang har inngått. Det var også den største offentlige veikontrakten som ble tildelt i Europa i 2021.

Bakgrunn:  Nytt Sotrasamband på Vestlandet omfatter bygging av 9,4 km firefelts veg fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss ved fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. Om lag 4,6 km går i tunnel, og det skal blant annet bygges en 900 meter lang hengebru. Det skal bygges 19 bil- og fotgjengerunderganger, 23 tunnelportaler, 22 broer og viadukter, og 14 kilometer med fortau og sykkelveier. Det skal også bygges 24 kilometer med tofelts adkomstveier.

Økonomi: Kontrakten, som er tildelt OPS-selskapet Sotra Link, har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider som har pågått siden 2018. Kontrakten ble signert i mai 2022. 

Tidsplan: Byggetiden for ny firfeltsveg er fem år, og prosjektet skal åpne for trafikk i juni 2027.

Entepriser: Sotra Link AS har satt ut arbeidet i kontrakten til to hovedentreprenører. Det er joint venture-selskapet Sotra Link Construction JV ANS (som består av består av entreprenørselskapene Webuild (Italia), FCC Construcción (Spania) og SK ecoplant (Sør-Korea)) som prosjekterer og bygger veien. Joint venture-selskapet planlegger å kontrahere bort brorparten av anleggsarbeidene, som betyr at andre entreprenører får mulighet til å konkurrere om kontrakter ved Sotrasambandet-prosjektet.

OPS-selskapet har en egen kontrakt med ungarske Intertoll på drift og vedlikehold av veianlegget i 25 år.

Les også: Signerte for 20 milliarder i Norgeshistoriens største samferdselskontrakt

Illustrasjon: Statens vegvesen

Opphav og kilder: Innlegg på Facebook.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094