23948sdkhjf

Veidekke tar i bruk elektrisk brøytebil på riks- og europaveiene i Vestfold og Telemark

HØYSPENNING I BRØYTEBRANSJEN: Scanias nye elektriske krokbil er bygget for å kunne brukes på alle typer veivedlikehold.

Den har brøyteplate i front, det er hydraulikk for strøer, til å sette brøytestikker og kranflak for å nevne noe, opplyser Scania i en fersk pressemelding.

Spørsmålet er hvordan den presterer - det vet ingen ennå.

Testing live i vinterdriftskontrakt

Veidekke startet 1. september i år på en ny driftskontrakt for de neste fem årene på riks- og europaveiene  i Vestfold og Telemark.

Kontrakten er definert som en utviklingskontrakt hvor mye løsninger og teknologi kan prøves ut. Det er det som åpner for den elektriske brøytebilen. Målet er å finne ut hvordan en elektrisk lastebil virker på vintervedlikehold.

- Det er mye synsing om brøyting og elektrisk lastebil, men ingen har faktisk prøvd. Derfor vil vi prøve å finne ut hvor mye ekstra energi det går når plogen settes i bakken og fylles med snø, sier Anders Skredshol. Han er maskinansvarlig i drifts- og vedlikeholdsavdelingen til Veidekke.

Bilen hadde Veidekke bestilt lenge før de fikk tildelt Vestfold og Telemark-kontrakten fra Statens vegvesen.

- Vi har blitt enige med byggherre i etterkant om å teste denne bilen i denne kontrakten. En særlig takk til Tore Jan Hansen og Ingmar Ulvenes i vegvesenet som har vært pådrivere for dette prosjektet, sier Anders Skredshol.

Får en tilbaketrukket rolle i starten

Bilen skal ikke settes rett inn på å være hovedbrøytebilen i toget som brøyter E18 i de to fylkene. Veidekke skal prøve seg frem på mindre veier først. Den vil etter hvert bli å se på E18, håper Veidekke og Statens vegvesen .

Bilen har fått en litt smalere og lettere plog enn det de andre brøytebilene på kontrakten vil gå med. Bilen er altså også klargjort for å kunne bruke strøer, men vil vedoppstarten kun gå som brøytebil.

Rekkevidden er selvsagt en interessant faktor. En faktor som taler til el-brøytebilens fordel er at farten under brøyting er lavere enn ved landeveiskjøring, og det øker rekkevidden.  

Joab bygget

Joab som har levert krokpåbygget, et EcoDrive LA 21. Dette er en standard krok med lavt energiforbruk som også brukes på dieselbiler og som er montert på flere elektriske biler.

Det er også Joab som har levert den elektriske hydraulikkpumpen og styresystemet som forsyner både krokpåbygget og brøyteskjæret med olje.

Veidekke har dessuten spesialutstyr for å sette brøytestikker, og de har et kranflak som skal brukes på bilen. Til kranflaket har de også en tilpasset personkurv.

Og fire biler på gass skal vise vei

Den nye el-Scaniaen skal gå sammen med fire større biler som skal gå på biogass. Til kontrakten i Vestfold har Veidekke også kjøpt lastebiler på gass, opplyses det.

Totalt er det fire biler som skal brukes, og to av dem skal kjøre på komprimert gass, mens de to siste skal kjøre på flytende biogass.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Norsk Scania

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156