23948sdkhjf

Uslåelig argument fra Sintef: Når bilen er parkert... må man kunne komme seg ut av den!

PARKERINGSPLASSER: Bilene våre har blitt bredere med årene. Nå anbefaler SINTEF å øke bredden på parkeringsplassene.

Det skriver SINTEF i en pressemelding. 

Dimensjonering av parkeringsplasser har vært gjenstand for diskusjon i byggeprosjekter, og det er et økende antall tvistesaker i boligkomplekser.

En vesentlig grunn er at personbilene har blitt bredere i løpet av få år, med uheldige følger spesielt i forbindelse med parkering i parkeringsanlegg.

Som en konsekvens av dette, anbefaler SINTEF å øke bredden på parkeringsplasser fra 2,5 til 2,6 meter.

Den reviderte anvisningen «312.130 Utforming og dimensjonering av parkeringsanlegg» gir anbefalinger om utforming og dimensjonering av parkeringsanlegg for personbiler, inkludert parkeringsplasser for forflytningshemmede (HC-plasser).

Anbefalingene gjelder for både boligbebyggelse og andre typer bebyggelse og virksomheter. Med parkeringsanlegg menes parkering på opparbeidet uteareal (terreng) og parkering i og på byggverk som garasjer, parkeringskjellere, parkeringshus og parkering på tak.

- Én ting er at man må kunne kjøre inn og ut av en parkeringsplass på en grei måte. Men når bilen er parkert må man også ha plass til å åpne dørene, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i SINTEF.

– Dette er en utvikling som skjer parallelt i flere andre land. For eksempel økte de tyske anbefalingene fra 2,50 til 2,65 meter bredde tidligere i år, sier Kirkhus.

Mange konflikter i forbindelse med innendørs parkeringsanlegg dreier seg om plassbehov ved søyler.

– Den reviderte anvisningen er utvidet med klare anbefalinger for hvordan slike utfordringer bør håndteres. Anvisningen er også tydeligere på plassbehov ved enden av en parkeringsgate og for plasser rett innenfor en port, sier Kirkhus.

Opphav og kilder: Pressemelding fra SINTEF.

KLIKK for alle artikler i Building Supply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079