23948sdkhjf

Verdensnyhet: Litras nye elektriske langtransport-lastebiler har 600 km rekkevidde

TUNG SATSING: De to nye lastebilene til Litra kommer fra Designwerk og skal ha den hittil største batteripakken i verden.

Like etter åpningen av messa og konferansen Logistikk & Transport på Lillestrøm i morgen, vil Litra avduke sin nye elektkriske lastebil. Litra har bestilt to, og de skal brukes til kjøring for matvareprodusenten Nortura.

- Vi bygger samtidig en lade-infrastruktur som gjør at vi er uavhengig av et for dårlig utbygd ladenett for tunge lastebiler, sier konsernsjef i Litra Vegard Narmo i en pressemelding.

Tungt.no vil følge opp med flere opplysninger fra Litra torsdag formiddag.

Teksten fortsetter under bildet.

Dette er de nye lastebilene

Det store tallet i denne sammenhengen er 1017, og det angir kilowattimer i batteripakken på Litras to nye elektriske lastebiler. Ifølge Designwerk er det ingen andre som tilbyr mer. Det er bruttokapasiteten som er 1017 kWh, mens reelt utnyttbar kapasitet, ofte kalt netto batterikapasitet, er 864 kWh (se rammesak om brutto og netto batterikapasitet).

Brutto vs. netto batterikapasitet

Brutto batterikapasitet er den fulle kapasiteten til en batteripakke. All energien er imidlertid ikke tilgjengelig for bruk, fordi det blant annet vil redusere levetida til batteripakken. Derfor vil produsenten «stenge av» en del av kapasiteten i begge ender av kapasitetsområdet.

Den reelt utnyttbare batterikapasiteten kalles ofte netto kapasitet. Det er den som er tilgjengelig for bruk. Hvor stor forskjellen på brutto- og nettokapasiteten er, varierer mellom ulike produsenter. Det er heller ikke alle som oppgir begge deler. For elektriske personbiler har det ofte vært rundt 10 prosent forskjell på brutto og netto batterikapasitet. Med tall på henholdsvis 1017 for brutto og 864 for netto lar Designwerk en større andel være spart for utnyttelse, nemlig 15 prosent.

Designwerk er et sveitsisk selskap som bruker Volvo-lastebiler som basis når de bygger elektriske lastebiler. Volvo har åpenbart tro på det Designwerk driver med, for i 2021 kjøpte svenskene 60 prosent av selskapet.

Designwerks spesialitet ser ut til å være «pakking» av batteriene, for sveitserne får tydeligvis plass til mer batterikapasitet enn noen andre. Basert på informasjon fra Designwerks nettsider ser det ut til at Litras nye lastebiler har fire batteripakker på 254,2 kWh hver. Disse pakkene veier 1,4 tonn hver, eller 5,6 tonn til sammen.

Til sammenligning oppgir Volvo batterikapasiteten på deres egen FH Electric til 540 kWh. Volvo skriver at rekkevidden er 300 km for FH Electric.

Mercedes eActros 600, som blir lansert om to uker, har batterikapasitet på 600 kWh. Det skal holde til en rekkvidde på 500 km uten mellomlading, ifølge produsenten.

Så langt skal Litra-bilene gå

Designwerk oppgir rekkevidden for den treakslede utgaven med den største batteripakken til opptil 730 km uten henger, og opptil 685 km med henger. Den norske importøren CHSnor AS oppgir sågar maksimal rekkevidde til hele 760 km.

Litra er på sin side mer forbeholdne. De snakker om reell rekkevidde på 600 km under norske forhold. Blant faktorer som vil redusere reell rekkevidde sammenlignet med oppgitt rekkevidde, er landskapet lastebilene skal kjøre i, vær og temperatur samt et naturlig ønske om å ikke kjøre med konstant rekkeviddeangst.

Designwerk-lastebilene har maksimalt 680 hk, om vi holder oss til den vante enheten for effekt. Den elektriske lastebilen greier seg med kun ett gir. Bildene over og under viser trekker- og langchassis-varianter med samme batterikapasitet. Trekkerutgaven får en batteristabel rett bak førerhytta.

Maksimal ladeeffekt er 350 kW. Under ideelle forhold skal lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet skje på 1,7 timer, ifølge Designwerk. Med en bedriftslader på 44 kW skal lastebilen kunne lades til 100 prosent på snaut 22 timer.

Men er virkelig batterikapasiteten størst?

Den elektriske lastebilen som per i dag går lengst, er Tesla Semi. Tesla holder batterikapasiteten hemmelig for Semi, mens Elon Musk ikke har latt være å skryte av en rekkevidde på opptil 800 km.

Den lange rekkevidden har gitt spekulasjoner om hvor stor batteripakken er. Wikipedia anslår den til 900 kWh – men det er ikke åpenbart om dette anslaget er for brutto eller netto batterikapasitet. Hvis nettokapasiteten er 900 kWh, har Tesla Semi større utnyttbar batterikapasitet enn Designwerk.

Designwerks langtransport-lastebil har fire batteripakker med 254,2 kWh kapasitet hver. Batteripakkene veier 5,6 tonn til sammen. Foto: Designwerk.

I arrangementet Run on Less, som pågår i Nord-Amerika I disse dager, har Tesla Semi flere ganger vist at den greier mer enn 600 km mellom hver mellomlading. Teoretisk maksimal rekkevidde for kjøringen Semi-en har utført (om lastebilen hadde kjørt batteripakken helt tom), har ved flere tilfeller vært over 700 km. Døgndistansene har på det meste vært over 1300 km for Tesla Semi. Det er godt over dobbelt så langt som elektriske lastebiler fra Volvo og Daimler, som også er med i Run on Less-arrangementet.

Men hvorfor går Teslaen så mye lengre enn de andre? I tillegg til god rekkevidde handler det blant annet om veldig hurtig lading. Les mer om dette her.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no med Designwerk, Litra og CHSnor som kilder

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125