23948sdkhjf

Steen Hansen Maskin: Første store egne driftskontrakt og ny maskin

Tung driftskontrakt og tungt utstyr: Steen-Hansen Maskin AS er godt i gang med sin første store egne driftskontrakt.

I en pressemelding fra Mählers forteller en fornøyd daglig leder Richard Steen-Hansen om deres nye John Deere 672GP, en av få i Norge. 

– Utrolig maskin! Kjørefølelsen er enorm. Med denne er du konge på veien. Hadde jeg ikke hatt et stort firma å drive, så ville jeg ikke gjort annet enn å kjøre denne, gliser Richard Steen-Hansen.

Med 255 hk og 6x6 kommer den 20 tonn tunge maskinen seg fram over alt forteller han. Den er utstyrt med Mählers snø- og grusstopp som sørger for at massene havner akkurat der de skal.

Grenlandskontrakten

Richard Steen-Hansen høvler et par mil grusvei nord for Siljan i Telemark på oppdrag for Vestfold og Telemark Fylkeskommune. Veien er en del av Grenlandskontrakten, en stor driftskontrakt Steen-Hansen Maskin AS har med fylkeskommunen. Dette er den første større egne driftskontrakten selskapet har direkte med byggherre, og den største kontrakten i firmaets historie.

En pen pute

Den drøyt 20 tonn tunge John Deere 672GP høvelen tygger seg oppover lia, mens skjæret eter seg ned i det hardpakkede og kulete underlaget. Massen røskes opp, fyller skjæret og legger seg ut mot snø- og grusstoppen fra Mählers ute på høyre side. Her ligger det en pen pute av grus i skjæret, som fyller ujevnheter og legger seg prima jevnt og fint ut mot veikanten for hver meter maskinen kjører.

Grus og is

– En helt avgjørende maskin for den store driftskontrakten vi har. Den er viktig på vedlikehold av grusveier om sommeren, samt med ishøvling om vinteren. Når vinteren setter inn blir dekkene skiftet ut med noe som gjør den allerede heftige maskinen enda noen strå vassere i fremkommelighet, forklarer han.

– Seipede vinterhjul med pigg, fylt med frostvæske. De legger til ytterligere 3-4 tonn i vekt på maskinen. Det gir en fremkommelighet på is og sørpe som bare en lastebil på tvers av veien greier å stoppe, humrer han.

Høvelen som ble levert til Steen-Hansen Maskin i august i år er maskin nummer tre eller fire i Norge, og John Deere veihøvler er et nokså sjeldent syn også i Sverige og Danmark. Men internasjonalt er de desto mer vanlige.

Litt om Mählers Snø- og grusstopp

Mählers Snø- og grusstopp med sin opp- og nedfellbare “vinge” gir føreren bedre kontroll med massene i skjæret. Den har i hovedsak to bruksområder, henholdsvis sommer og vinter:

  • Ved grushøvling kan massene enkelt flyttes med, og legges akkurat der det trengs. Ingen grus går til spille i grøfta
  • Ved snørydding og ishøvlig vinterstid kan føreren enkelt hindre is og snø i å fylles ut i innkjørsler og kryssende veier

Står i kontrakten

I begge tilfeller gjør Snø- og grusstoppen det betydelig enklere å høvle uten å legge igjen ranker til besvær for andre trafikanter.

– I kontrakten har vi et absolutt krav om at det ikke skal ligge ranker etter høvelen. Snø- og grusstoppen gjør det mye enklere, sier Steen-Hansen.

Familiebedriften Steen-Hansen Maskin AS

Steen-Hansen eier og driver siden 2005 firmaet Steen-Hansen Maskin AS sammen med kona Anne Grete. Firmaet er en maskinentreprenør med base i Skien/Porsgrunn som utfører alt innen maskin og grunnarbeider og anleggsgartner tjenester i Telemark og Vestfold. I fjor rundet selskapet 76 millioner med 25 egne ansatte.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Mählers

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094