23948sdkhjf

Volvo Royal nr. 45 til H. Hannevold Transport AS: - Den skiller seg jo litt ut

TUNG NYBIL: Royal nr. 45 er en Volvo FH 16 750 dumper. En arbeidshest som skal gå for Vestfold-bedriften H. Hannevold Transport AS.

Volvo Royal lansert: Kongen er tilbake!

Den første Royal kom i 1987 og har siden blitt legendarisk. I 2022 presenterte Volvo en ny generasjon Royal-modell. Foto: Sondre Sjong

Les hele Royal-historien her...

Bilparken består av 15 dumpere, og i alle år har Hannevold-bilene vært hvite og sølvgrå. Nå har det kommet en helsvart Royal.

- Det er jo gøy med en slik bil, sier Nils Terje Hannevold. Han er daglig leder i familiebedriften, og sjåfør på den nye bilen.

- Vi er nok ikke helt voksne ennå, for det er utrolig artig med en slik flott bil. Det er jo litt ekstra med en Royal, sier Hannevold. Han har vært sjåfør i 36 år, og dette er den tredje Royal'en han kjører.

- Vi hadde en Royal i 1997, en i 2007 og nå denne nye. I tillegg kommer det en Royal til snart, som en av våre sjåfører skal få kjøre, sier Hannevold.

Bilen til Hannevold er Royal nummer 45. Den neste som kommer skal visstnok være nummer 46.

- Hvorfor ble det ny bil nå?

- Vi bytter ut bilene våre etter rundt fem år, og nå var det på tide å bytte ut en eldre Vovlo FH 750, sier Hannevold.

- Hvorfor ble valget Volvo?

- Vi har lang og god erfaring med Volvo, og både sjåførene og jeg synes det er gode biler. I tillegg er jeg veldig glad i den elektriske styringen til Volvo, og tandemløftet vil jeg påstå er helt unikt, sier Hannevold.

Den nye bilen skal brukes til grusing av skogsbilveier og gårdsveier i Vestfold. Den skal også gå med fyllmasser og massetransport når det trengs.

- Hvorfor valgte dere en 750?

- Jeg drar de tunge gruslassene opp og inn i skogen. Sammenlignet med tømmerbilene som gjerne kjører ut og ned fra skogen med sine lass. Det er veldig behagelig å ha skikkelig motorkraft i motbakkene, og da får man også bedre flyt i grusingen. Jeg kjører også med henger, sier Hannevold.

Den nye bilen hadde rundt et år leveringstid. Påbygg og ny henger er levert av Maur Bilpåbygg AS. Siden vi snakker om en rykende fersk bil, og Hannevold kun har kjørt bilen i en uke, er det litt tidlig å trekke de store konklusjonene.

- Ja, det er litt tidlig å si mye om erfaringer, men jeg ser allerede nå at den går rimligere enn den tidligere bilen. Motorteknologien går i riktig retning, sier Hannevold.

Bedriften har i dag 17 til 18 sjåfører inkludert noen avløsere. Bilene har sine dedikerte sjåfører. 

H. Hannevold Transport AS er en familiebedrift etablert i 1934. I 2024 feirer bedriften jubileum med 90 år. Det var bestefaren til Nils Terje Hannevold som startet bedriften, og i dag er både Nils Terje og broren hans Jarle sjåfører og største aksjonærer i bedriften.

Bedriften har sitt hovedkontor i Sundbyfoss i Vestfold. På proff.no står bedriften med nær 82 millioner kroner i driftsinntekter i 2022, og et resultat før skatt på 6,8 millioner kroner.

Tyveriraidene: Natt til onsdag 22. februar i år ble åtte av bilene til H Hannevold Transport frastjålet styringsbokser. Den gang sa Nils Terje Hannevold dette til tungt.no:

- Vi fikk dem på verksted med en gang, og en er faktisk på veien igjen nå. Volmax har virkelig snudd seg rundt for oss for å få tak i deler, men på flere avbilene er det klipt kabler også, som gjør reparasjon vanskeligere. Likevel har vi et håp om at alle er tilbake i drift i kveld.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047