23948sdkhjf

Svensk prestisjeprosjekt avbrutt – elektrisk vei satt på pause

MENT FOR TUNGBILER: Trafikverket i Sverige skulle lage elektrisk motorvei på E20 til 20267. Nå er prosjektet avbrutt.

Først av alt: En elektrisk vei er en vei som kan lade kjøretøy – og lastebiler er særlig aktuelt – mens kjøretøyet kjører på veien.

Dette kan skje med dynamisk induktiv lading, der det ikke er fysisk kontakt mellom kjøretøy og strømkilden, eller med fysisk kontakt (dynamisk konduktiv lading). Eksempler på det siste er kjøreledning over veien som på trikker, eller med slepekontakt mot strømførende skinne i veibanen.

Aktuelt for elektriske lastebiler

Målet med den elektriske veien på E20 mellom Hallsberg og Örebro var – eller rettere er, for prosjektet er ikke skrinlagt – å teste ut alle sider av en elektrisk vei, inkludert teknologi, betaling, utbygging og bruk.

Det var blant annet plasseringen som gjorde at nettopp denne veien er blitt valgt. Den ligger mellom Stockholm og Göteborg, og storparten av Sveriges befolkning bor innenfor tre timers kjøring. Dette betyr at det er mye tungtransport på strekningen.

For en elektrisk lastebil betyr en elektrisk vei at den for eksempel kan greie seg med et mindre batteri, noe som er godt for lastekapasiteten. Eller at rekkevidden øker uten at man må ty til ladestopp.

I Trondheim jobbes det med en elektrisk vei som skal kunne øke rekkevidden til busser med 10 mil om dagen. Tungt.no skrev om prosjektet i mars.

Kostnadene ble for høye

Nå er imidlertid prosjektet satt på pause. Årsaken er økte kostnader, og dermed mangler tilstrekkelig finansiering, melder Trafikverket.

- Dette var ikke et scenario vi hadde forestilt oss, men det var en nødvendig beslutning, sier Kenneth Natanaelsson i Trafikverkets elektrifiseringsprogram.

Blant årsakene til kostnadsveksten er at den elektriske veien er et pilotprosjekt. Dermed finnes det ikke tidligere erfaringer å dra veksler på. Dette har bidratt til at anbudene har blitt mye høyere enn antatt.

Prosjektet skal nå analyseres med tanke på å finne måter å få ned kostnadene på.

Også i Florida i USA skal det bygges en elektrisk motorvei. Det norske selskapet ENRX skal levere teknologien.

Opphav og kilder: Trafikverket

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109