23948sdkhjf

Her er DAFs nye distribusjonslastebil – og den går på strøm eller diesel

TUNG SATSING: DAF XB er navnet til den nye serien av lastebiler for nærtransport. Den elektriske versjonen har mer enn nok rekkevidde til å dekke behovet, lover produsenten.

DAF er et lite merke i Norge. For lastebiler over 16 tonn er det registrert 42 nye DAF i Norge til og med juli i år. Det gir en markedsandel på 1,7 prosent.

At merket er lite i Norge, betyr ikke at lastebilene ikke er lette å like. Tungt.no hadde nettopp en nybilsak der sjåføren beskrev sin nye DAF-lastebil som «helt nydelig å kjøre»

Den nye XB-serien hører hjemme i klassen 7,5 til 19 tonn, og den kommer i elektrisk utgave eller med dieselmotor. Vi ser nærmere på den elektriske først:

Tre versjoner, rask lading

DAF skriver at XB Electric kommer i versjoner på 12, 16 og 19 tonn, og at akselavstanden starter fra 4,2 meter. Rekkevidden er oppgitt til ”over 350 kilometer”, og skulle lastebilen trenge mer energi i løpet av arbeidsdagen, skal den kunne hurtiglades fra 20 til 80 prosent på mellom 40 og 70 minutter med ladedeffekt på 150 kW. Batterikapasiteten er hhv. 141 og 282 kWh (brutto).

Som vanlig i lanseringsmateriell fra kjøretøyprodusenter, spares det ikke på godord om produktet. DAF mener for eksempel at XB Electric er «perfekt egnet for bærekraftig distribusjon både i bykjerner og regionalt».

Den elektriske utgaven fås i to effektversjoner, med enten 120 kW eller 190 kW effekt. Dette svarer til henholdsvis 163 og 258 hestekrefter. Dreiemomentet er oppgitt til henholdsvis 950 og 1850 Newtonmeter, med toppmoment over kortere tid på hhv. 2600 og 3500 Nm.

DAF lover i tillegg kundene et bredt utvalg av ladeløsninger samt rådgiving om rute- og ladeplanlegging og opplæring av førere. Hensikten er at kundene skal få mest mulig ut av den elektriske DAF-en.

Diesel og HVO

For dem som vil ha forbrenningsmotor i en nærtransport-lastebil, byr DAF XB på Paccar PX-5- og PX-7-motorer med fra 170 til 310 hestekrefter (avbildet under). Motorene skal levere høyt dreiemoment (maksimalt 700 Nm med minste motor til 1200 Nm med den største) fra lavt turtall, noe som skal bidra til god drivstofføkonomi. Motorene er klargjort for bruk av HVO-drivstoff.

Motoren pares med enten åttetrinns automatkasse eller manuelle kasser med seks eller ni trinn. Automatiske Allison-girkasser kan bestilles for spesielle bruksområder.

Egen anleggsversjon

I tillegg til de «normale» XB-utgavene kommer versjonen XBC til anleggsbruk. Den utmerker seg med høy bakkeklaring (255 millimeter) og angrepsvinkel på 25 grader.

Felles for alle – og da er vi tilbake til dette med superlativer i lanseringsmateriell – er at de «skal sette en ny standard innen førerkomfort. Dette handler blant annet om enkelt tilgang, digitalt display som kan tilpasses og en manøvrerbarhet som skal være «førsteklasses».

Opphav og kilder: Pressemelding fra DAF

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109