23948sdkhjf

Bråket om lastebilen på taket: Padøy Transport fjerner (bare) reklamen, og håper politikerne snur

TUNG STRID I BERGEN - DEL 2: Husker du den gamle Bedford lastebilen på taket til Padøy Transport på Åsane i Bergen? Da tungt.no skrev om den i mars ville politikerene ha den fjernet. Nå har Padøy takk grep og utfordrer til ny kamp.

I lang tid har Willy Padøy kjempet for å få beholde den gule lastebilen på taket til sitt kranbilfirma. I mars var saken til behandling i utvalg for miljø og byutvikling i Bergen. Der bestemte politikerne at lastebilen må fjernes. Saken har etter dette vært innom statsforvalteren og blitt behandlet der. Det ble til slutt bestemt at all reklame på taket må fjernes innen 21. juli.

- Etter pålegg fra statsforvalteren har vi nå valgt å fjerne reklameinnretningen på taket. I dag har det vært tilstede representanter fra Senterpartiet, Folkets Parti og Norgesdemokratene som har vist sin støtte til oss. Jeg er glad det snart er kommunevalg, sier Padøy.

Padøy inviterte media og politikere til å se på da klokken og reklamen i dag klokken 11.00 ble heist ned med kranbil. Reklamen på selve bilen blir foliert over. Foto: Åsane Tidende

Klokken ble plassert på lasteplanet til en av Padøys kranbiler. Foto: Åsane Tidende

Lastebilen har blitt et landemerke i Bergen, og er i følge Padøy lokal kulturhistorie.

- På 1960, -70 og -80 tallet var Bergen full av slike Bedforder, men nå er de kun å se på veterantreff, eller på taket vårt, sier Padøy til tungt.no.

Han startet transportbedriften i 1981, med sin egen Bedford lastebil. Padøy sov i hattehyllen på oppdrag på Østlandet. Transportveteranen håper i det lengste at politikerne skal la ham få beholde den såkalte reklameinnretningen på taket.

- Dette gjør meg bare trist. For bedriften vår betyr det mye å ha lastebilen der, og dette er jo også transporthistorie for Bergen, sier Padøy.

Syv år på taket

Lastebilen til Padøy Transport ble satt på taket i 2016. Willy Padøy fikk tak i lastebilen i Egersund, og kjøpte den med tanke på å kunne bruke den på 17. mai. Men motoren var ikke til å reparere, så den planen gikk i vasken. Han solgte motoren og girkassen, farget bilen gul og fikk montert klokke på lasteplanet. To kranbiler heiste den opp på taket.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no, diverse kilder

Kommenter artikkelen (2)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078