23948sdkhjf

Eftedal Transport med ny Volvo FM Electric: - Vi får faktisk mer ladetid enn nødvendig

TUNG, NY OG ELEKTRISK: Larvik-bedriften Eftedal Transport AS har nylig fått en ny tungbil, denne gangen elektrisk. En Volvo FM Electric trekkvogn, som de er veldig fornøyde med.

- Når det ble snakk om en elektrisk bil var både vi og sjåførene litt skeptiske, men så langt er vi veldig fornøyde. Bilen er utrolig god å kjøre, sier Martin Eftedal, transportplanlegger i Eftedal Transport.

Bedriften har hatt den nye trekkvognen i drøye to uker, så det er litt tidlig å gå grundig inn på erfaringer. Men etter en uke med demobil var alle veldig fornøyd, og gledet seg til å kjøre elektrisk fremfor tradisjonell dieselbil. For ordens skyld legger vi til at dette er den første elektriske lastebilen til Eftedal Transport.

- Hva skal denne bilen brukes til?

- Den skal brukes til interntransport for Rockwool i Moss. Bilen skal transportere Rockwool isolasjon fra steinullfabrikken i Moss, til Rockwool sitt logistikk senter rundt syv kilometer unna, sier Eftedal.

Tungt.no har omtalt dette tidligere i artikkelen Rockwool tester Volvo FM 6x2 Electric.

- Hvorfor ble det ny bil nå?

- Grunnen til nybil fremfor eldre biler er driftskostnader og vedlikehold. Disse bilene går 24 timer i døgnet, syv dager i uka, hele året. Derfor er vi nødt til å ha utstyr som er driftssikkert. Den ruten som denne bilen skal kjøre sliter på utstyret da de kjører opp og ned Moss sentrum hele døgnet, sier Eftedal.

- Hvorfor en elektrisk trekkvogn?

- Det ble en elektrisk trekkvogn på grunn av satsingen til Rockwool på grønn transport. En elektrisk trekkvogn passer også bedre med tanke på at dette bare er bykjøring. Vi mener også at en elektrisk bil har mindre slitasje på drivlinje. Fremkommelighet er også viktig faktor, da en elektrisk bil har bedre fremkommelighet på vinterføre siden motoren er mye mer følsom, sier Eftedal.

Rockwool er den største kunden til Eftedal Transport, og nær all transport de utfører er for steinullbedriften.

- Er logistikken ekstra utfordrende med en elektrisk trekkbil?

- Logistikken rundt lading er ikke noe problem. Det er to biler som går på denne ruta. Den ene bilen laster på fabrikken, mens den andre bilen kjører til logistikksenteret og losser. Når sjåføren kommer tilbake bytter han bil og kjører opp igjen og losser, mens den andre igjen blir lastet. Grunnen til dette er at produksjonen bruker litt tid på å fylle bilen. Vi lader bilen mens den laster på fabrikken, og vi får faktisk mer ladetid enn nødvendig.

Bilen går i en skiftordning, og det er flere sjåfører som bruker den. Alle sjåførene har vært med på et opplæringsprogram i regi av Volmax.

- Hvorfor ble valget en Volvo?

- Vi har hatt Volvo i mange år på interntransporten, og ønsker fortsette med det. Vi har også et fint samarbeid med Volmax Råde som vedlikeholder disse bilene.  

Den nye bilen ble bestilt ved juletider 2022.

Det vil alltid være konkurranse

Eftedal Transport har i dag 26 lastebiler i flåten, fordelt på merkene Scania, Volvo og MAN. Totalt er det 36 ansatte, hvorav 32 er sjåfører.

- Hvem er de største kundene deres nå?

- Rockwool er den største kunden vår og det er hovedsakelig de vi kjører for.

- Hvordan har konkurransebildet utviklet seg de siste par årene?

- Dette er en bransje med mange aktører og det vil alltid være konkurranse.

- Hvordan var den økonomiske utviklingen til bedriften i 2022, og hvordan ser 2023 ut så langt?

- Vi føler vi har hatt en god økonomi i flere år, og så langt ser også 2023 bra ut, sier Eftedal.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.114