23948sdkhjf

Nybiler: To Volvo FM 460 til Betongtransport Øst - med batteridrift på trommelen

TUNGE NYBILER: Kongsvinger-bedriften Betongtransport Øst AS kan smykke seg med to nye Volvo FM 460 8x4 med Liebherr påbygg.

Bilene skal transportere ferdigbetong. Per i dag er en bil er plassert ved Betong Øst sin fabrikk på Lørenskog og en på Vestby.

- Dette er to identiske biler. Vår oppdragsgiver Betong Øst ønsker at vi fornyer oss og følger med i utviklingen på nye biler. Per nå har vi kun valgt å gå for en hybrid løsning hvor vi bruker Volvo sitt vanlige tridem chassis sammen med Liebherr sitt elektrisk påbygg, sier Stig Rune Kjernsli, daglig leder i Betongtransport Øst AS.

Leveringstiden på bilene har vært rundt ti måneder.

- Hvorfor valgte dere Volvo?

- Det er egentlig ikke noen spesiell årsak til det. Hoveddelen av våre biler er Volvo, sier Kjernsli.

- Hvorfor valgte dere nettopp FM 460?

- Det er en motorstørrelse vi bruker som standard for våre biler, sier Kjernsli.

Bilene går vanligvis med faste sjåfører, men hvis spesielle prosjekter ved andre plasser krever bruken av disse bilene vurderes det fortløpende. Sjåførene på disse to bilene er Andreas Rundlang Furuseth og Henrik Gerts.

For Betongtransport Øst var det ved anskaffelse av disse bilene viktig å vite hvor de får best service fra verkstedet. Ståtiden på bilene koster bedriften mye penger, og rask respons fra verksted vil bli avgjørende for hvilke bilmerker som blir valgt. Kjernsli sier at akkurat dette blir mer og mer avgjørende for bedriften.

Batteriet på påbygget lades under kjøring med bilen. Det kan også lades via 230V 16A eller 230V 3-fas.

- Ser ut til at 2023 blir et bra år for oss

Betongtransport Øst er et 100 prosent eid datterselskap av Betong Øst AS. Bedriften har 25 ansatte sjåfører.

- Per i dag har vi 27 biler i flåten. Dette er hovedsakelig båndbiler med avtagbart transportbånd, men vi har fem volumbiler og fire biler med hydraulisk renne. I tillegg har vi en semi som veksler mellom å kjøre grus og betong, sier Kjernsli.

- Hvordan har konkurransebildet for dere utviklet seg de siste par årene?

- Vi kjører kun betong og er et datterselskap av Betong Øst som også er vår oppdragsgiver. 

- Hvordan var den økonomiske utviklingen til bedriften i 2022, og hvordan ser 2023 ut så langt?

- Vinteren er jo ikke den beste sesongen for oss, men vi har en god utvikling og har mange prosjekter fremover. Det ser ut som at 2023 blir et bra år for oss, sier Kjernsli.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11