23948sdkhjf

Vedtatt i Stortinget: Bypakke Nedre Glomma fase 2 - åtte milliarder betales av bilistene

TUNG BYPAKKE for bilistene er vedtatt  Stortinget 13. april, Bypakke Nedre Glomma fase 2 vedtatt.

Dette melder Sarpsborg Arbeiderblad.(for abonnenter)

Det betyr at finansieringen er sikret, noe som er gode nyheter for den etterlengtede veistrekningen, men det blir i hovedsak bilistene som må punge ut.

Av totalkostnaden på ca 10,4 milliarder 2022-kroner må bilistene dekke 8 milliarder kroner gjennom bompenger de neste 15 årene.

For den summen skal det bygges ny Sarpsbru, firefelts vei fra Hafslund til Dondern, utbygging av 109-veien fra Råbekken til Torsbekkdalen, ny bru over Glomma ved Omberg på Rolvsøy og flere tiltak som skal styrke framkommeligheten for busser, syklister og fotgjengere.

Prosjekt Kostnad (millioner kr)
Etablering av bomstasjoner 41
Rv. 22 Hafslund – Dondern 676
Fv. 109 Råbekken – Torsbekkdalen 3480
Fv. 118 Ny bru over Glomma i Sarpsborg 2510
Ny bru over Glomma v. Omberg-Torp 1380
Programområdetiltak på kommunal, fylkeskommunal og riksvei 1060
Finansieringskostnader og drift av bomstasjoner 1200
Sum 10347

I alt skal det bygges 24 bomstasjoner i bomringen.

Anleggsstart i 2025

Går alt etter planen har vi denne fremdriftsplanen, forteller Anne-Grethe Nordahl, prosjektleder for delprosjektet Rv.22 Hafslund-Dondern:

Fremdrift Rv.22 Hafslund-Dondern

  • 2023/2024: Grunnerverv. Vi kartlegger og erverver nødvendig arealer for gjennomføring av prosjektet)
  • 2023/2024: Konkurransegrunnlag. Vi produserer og legger ut konkurransegrunnlaget. Tilbyderne henter ut konkurransegrunnlaget og gir tilbud.
  • 2024: Prekvalifisering av tilbydere og forhandlingsperiode. Vi går gjennom mottatte tilbud, prekvalifiserer og går videre med de beste i en forhandlingsrunde. Valg av tilbyder/ leverandør
  • 2024: Forberedende arbeider
  • 2025: Anleggsstart

Opphav og kilder: Sarpsborg Arbeiderblad

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094