23948sdkhjf

Fire nye Volvo FH 500 til Container Transport Larvik: - Høy ytelse i forhold til motorstørrelse

NYBILER: Container Transport Larvik AS, eid av Telemark Bilruter, har i år fått utlevert fire nye Volvo FH 500 HP 6x2 trekkvogner. Leveringstiden har kun vært på seks måneder.

- Vi er fornøyde med leveringstiden, for seks måneder er relativt kjapt, sier driftssjef Roger Kvasnes.

De fire nye trekkvognene skal hovedsakelig brukes til transport av sjøcontainere og oversjø-traller til og fra havn og til og fra kunder. Tre av dem har hydraulikk for bruk med sidelaster.

- Hvorfor ble det nye biler nå? 

- Vi har hatt mange biler klare for utskiftning gjennom fjoråret og starten av dette året. Vi bytter normalt hvert femte år, men covid-situasjonen utsatte en del bilbytter da det var en del usikkerhet rundt leveringstider, sier Kvasnes.

- Hvorfor valgte dere Volvo?

- Volvo er et velrenommert merke. De har også servicepunkter godt plassert i forhold til vårt virkeområde. For oss var det viktig med driftssikkerhet, brukervennlighet og som sagt servicepunkter, i tillegg til at Telemark Bilruter som er vårt moderkonsern generelt har ett godt forhold til Volmax, sier Kvasnes.

- Hva er grunnen til at dere valgte FH 500?

- Det er høy ytelse i forhold til motorstørrelse, som gir god mening for vår del. Moderat forbruk sett opp mot andre merker i samme type kjøring.

- Vi klarer oss med en månedlig oppdatering

Container Transport Larvik AS har 15 lastebiler i flåten. To Mercedes Actros 530, seks DAF XF 510/530 og syv Volvo FH 500. Bedriften har 20 ansatte hvorav 16 er sjåfører.

I 2022 ble Container transport Larvik AS kjøpt opp av Telemark Bilruter, og er nå en egen underavdeling på godssiden på lik linje med Telemark Godslinjer AS og Telemark Transportservice AS.

- Hvordan har konkurransebildet for dere utviklet seg de siste par årene?

- Telemark Transportservice har eksempelvis vært en av våre største konkurrenter på frakt av sjøcontainere i Vestfold og Telemark, men har nå blitt en viktig samarbeidspartner. Vi jobber løpende for å utnytte ressurser mellom avdelingene på en effektiv og hensiktsmessig måte, for å gi både oss og kundene god kapasitet, sier Kvasnes.

- Hvordan var den økonomiske utviklingen til bedriften i 2022, og hvordan ser 2023 ut så langt?

- 2022 var ett utfordrende år med mye fokus på å ta igjen kostnadsøkningen vi befant oss i. Vi økte omsetningen fra 2021 sammen med ett kraftig negativt resultat, til ett svakt positivt resultat for 2022, og sier oss etter forholdene fornøyd med det. 

I år vil en generell nedgang i markedet kompenseres for med en økt markedsandel for vår del, bedre tilgang på sjåfører og fornying av bilparken. Intern strukturering av drift gjør at vi er positive til å øke både omsetning og resultat, sier Kvasnes.

Han legger til at lønnsoppgjøret og videre kostøkning er også faktorer vi må ta hensyn til for å lykkes med dette. 

- Hvordan kompenserer dere med prisøkninger på egen tjenester?

- Tidligere rett etter krigens utbrudd var det særlig volatilt rundt pris på fuel og vi hadde ukentlige justeringer, nå har det stabilisert seg såpass at vi klarer oss med en månedlig oppdatering. 

Vi opplever at det har vært mer markedsmessig gehør for å ta igjen kostnader de to siste årene. Særlig i oversjøbransjen hvor ratene har gått opp til fem gangeren har veitransport vært en mindre merkbar økning i den sammenhengen, men at det nå igjen begynner å «stramme seg til» når ratene går ned igjen. Vi gjør det vi kan både mot og i samråd med kunder for å holde tritt med kostnadsøkningen, dette er en absolutt nødvendighet for videre drift, sier Kvasnes.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094