23948sdkhjf

Derfor bryter Tesla Semi sammen

Teslas elektriske lastebiler blir tauet til «hemmelig sted».

TUNG START: De første eksemplarene av Tesla Semi ble satt inn i regulær drift i desember 2022. Siden den gang har minst åtte stykker blitt hentet av bergingsbil etter at feil har oppstått. Nå peker rykter om feilen i én retning.

Pepsico i California tok i bruk de første Tesla Semi-ene mot slutten av fjoråret, men alt har ikke gått glatt med oppstarten. Hver gang en Semi har stoppet, har bilder florert på sosiale medier og i ulike nyhetsmedier.

Til sammen skal minst åtte Tesla Semi ha brutt sammen, med påfølgende tauing. Dette melder blant annet Teslarati, et medieorgan som i sin helhet er viet til å følge Tesla, SpaceX og alt annet Elon Musk driver med. Tungt.no har ikke greid å finne sikre opplysninger om hvor mange Tesla-lastebiler som er satt i drift per i dag. Antallet er imidlertid ikke høyt, så når åtte har stoppet i løpet av fire måneder, er det etter alt å dømme en temmelig høy andel.

Tesla er et selskap som ytterst sjelden kommenterer slike hendelser. Det skaper grobunn for antakelser og rykter.

Teoriene om hvorfor Semi-ene har trengt bergingsbil, har dels handlet om tomt batteri fordi lasten har redusert rekkevidden, dels om mekanisk feil. At mekaniske feil kan oppstå i helt nye produkter, er ikke noe nytt.

Programvarefeil kan være årsaken

Nå skriver imidlertid Teslarati at i alle fall noen av Semi-stoppene skal skyldes en programvarefeil som inntreffer uten forvarsel. Teslarati vet ikke hvor utbredt feilen er. Kilden til opplysningene er plassert «nær driften» av de nye el-lastebilene i Modesto i California. PepsiCos Tesla-lastebiler frakter i stor grad potetgull av merket Frito-Lay, som selskapet også produserer.

Feilen består i at skjermene i førerhytta begynner å flimre og noen ganger slå seg av. Kilden, som har bedt om å få være anonym, sier at sjåførene ikke vet hva de skal gjøre, så de kjører til side og stopper. Og så kommer bergingsbilen.

Teksten fortsetter under bildet.

Ifølge Teslaratis opplysninger har både sjåfører og andre i logistikkdelen av potetgulltransporten forklart at skjermene ikke fungerer slik de skal. Skjermene viser blant annet fart, rekkevidde, bilder fra lastebilens kameraer og annen viktig informasjon. Det gjør det vanskeligere å kjøre bilen trygt og i riktig hastighet.

«Taues til hemmelig sted»

Semi-ene som har stoppet, skal ha blitt fraktet til et hemmelig sted, skriver Teslarati.

Stedet er imidlertid ikke mer hemmelig enn at en bergingsbilsjåfør har fortalt at minst fire av el-lastebilene er blitt fraktet til Lathrop i California. Der har Tesla bygd en såkalt Megapack Factory. En Megapack er en stor batteripakke med kapasitet på 3 megawattimer, og disse kan installeres i store energilagringssystemer, ifølge Insideevs.com.

Teksten fortsetter under bildet. ASKO er et av flere norske selskap som har bestilt Tesla Semi. Foto: Tesla/ASKO

Hvis dette faktisk er en programvarefeil, skal den trolig være nokså enkel å korrigere, skriver Teslarati. PepsiCo har ikke svart på henvendelser om feilen, men det skal ikke være grunn til å anta at selskapet angrer på valget av Tesla Semi. Tvert imot skal det bygges åtte «megaladere», altså ladere med megawatt-ladeeffekt, på logistikkanlegget i Modesto.

Og Semi-ene som ikke er tauet inn, blir jevnlig sett på californiske veier.

Opphav og kilder: Teslarati.com, Insideevs.com

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095