23948sdkhjf

Skanska mener: Norge ligger godt an i digitale skiftet i byggebransjen

I et innlegg på Tungt hevdes det at den norske byggebransjen ligger langt bak med digitalisering, som påvirker både miljø, kostnader og produktivitet negativt. Skanska mener imidlertid at den norske bygge- og anleggsnæringen har teknologimiljøer og kompetansemiljøer som er fullt på høyde med det beste internasjonalt.

DET DIGITALE SKIFTET: Går digitaliseringen i byggebransjen for tregt?

Ramirent kom nylig med en pressemelding der det hevdes at Norge ligger langt bak og at det er kritisk for klimagassutslipp, effektivitet og kostnader.

Jo Mortensen er konserndirektør for Teknologi, Innovasjon og Grønn Forretningsutvikling i Skanska.

Han forteller her til Building Supply om Skanska sitt perspektiv på påstanden om at bygg- og anleggsbransjen ligger langt bak innen digitalisering sammenlignet med andre bransjer.

– Den norske bygge og anleggsnæringen har teknologimiljøer og kompetansemiljøer som er fullt på høyde med det beste internasjonalt, sier Mortensen

- Utfordringen fremover er at vi får med oss bredden. Hele næringen må bygge kompetanse og satse på digitalisering.

Noen forretningshemmeligheter bør ideelt sett deles

Skal vi ta ut det enorme potensialet som ligger i digitalisering må mye av det som tidligere ble behandlet som forretningshemmeligheter ideelt sett deles slik at vi kan ta ut gevinster for alle, sier Mortensen.

– For å stimulere til deling av informasjon og ikke mist berede grunnen for nye måter å samspille på, til innovasjon og til utvikling av nye metoder, må vi også ha gjennomføringsmodeller og kontraktsmodeller som gir rom for dette, mener han.

– I Skanska har vi gjennom flere år jobbet målrettet med digitalisering. Vi har bygget opp et sterkt kompetansemiljø i Skanska Digital som driver utviklingen, og vi søker hele tiden etter områder hvor digitale verktøy og digitale prosesser kan øke vår effektivitet, kvalitet og innovasjonsgrad, sier Mortensen.

Han legger til at samarbeid med startups og ulike teknologimiljøer er også en viktig del av dette arbeidet.

Krever at leverandører følger med i utviklingen

Moderne teknologi spiller en stadig større rolle på Skanska sine byggeplasser.

– Vi setter derfor krav til de leverandørene som skal jobbe sammen med oss i fremtiden om at de må følge med på utviklingen og ha et aktivt forhold til de muligheter som for eksempel robotisering og kunstig intelligens gir, sier Mortensen.

Skanska er involvert i en rekke forskningsprosjekter hvor målet er å ta ut potensialet som ligger i digitalisering.

– Vi har for eksempel nylig avsluttet forskningsprosjektet Datadrevet anleggsplass sammen med Ditio, Sintef og Volvo hvor vi utviklet en algoritme som ved hjelp av kunstig intelligens kan være med å koordinere anleggsmaskinsflåten, sier Mortensen.

Mortensen mener dette er et eksempel på innovasjon vi trenger mer av. Algoritmene som er utviklet i forskningsprosjektet gjøres kommersielt tilgjengelig gjennom Ditio.

– Nå er det viktig at både politikere og næringsliv investerer i forskning slik at vi kan fortsette å utvikle teknologi som hjelper oss med å nå klimamålene, hevder Mortensen.

Kunder må legge til rette

– For å ta ut potensialet som ligger i digitalisering er vi avhengig av kunder som tar fremtidsrettede valg og legger til rette for innovasjon, sier Mortensen.

Skanska jobber derfor aktivt mot sine kunder for å få de til å velge gjennomføringsmodeller som gir rom for informasjonsflyt og informasjonsdeling, som er en forutsetning for å ta ut effekten av digitalisering.

Opphav og kilder: Intervju med Building Supply

KLIKK for alle artikler i Building Supply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141