23948sdkhjf

Lærling-suksess: - Uten dette opplegget hadde ikke jeg eid en lastebil til tre millioner

Unikt opplegg? Det er Moss Transportforum som ønsker å rekruttere unge lastebileiere gjennom et skreddersydd lærlingopplegg. Milla Foldvik Karlsen (23) blir i disse dager både firma- og lastebileier.

SYR SAMMEN OPPLEGG: Unge lastebileiere er mangelvare for Moss Transportforum. Ved å sy sammen et opplegg for unge sjåfører som vil eie bilen selv, håper de å øke rekrutteringen.

Moss Transportforum er i ferd med å få høy snittalder på lastebileierne som kjører for dem. For å motvirke dette, har de kjørt et prøveprosjekt der en lærling har fått spesielt tett oppfølging.

Milla Foldvik Karlsen ble utplassert hos Moss Transportforum i 2020, og siden har hun kjørt fast for bedriften.

- Vi opprettet et selskap som vi tok henne inn i. Ingen ungdom får låne tre millioner kroner til en lastbil, så vi fikk ordnet en fin avtale med finansieringen av lastebilen hos Sparebank1. Videre har vi en god avtale med If, som hjelper oss med forsikringen, sier Morten Nore, daglig leder i Moss Transportforum.

Nå er Karlsen i ferd med å ta over selskapet selv – det gjenstår nesten bare å signere, sier hun på telefonen. Om sommeren driver hun mye med asfalt, om vinteren er det brøyting. I dag kjører hun en Volvo FH 2020-modell (bildet).

- Gjennom opplegget til Moss Transportforum har jeg lært meg verdien av å passe på bilen selv, sier Karlsen, som sier at hun har fått på plass et tankesett rundt det å drive selvstendig.

- Alt jeg gjør, betyr noe for bedriften, sier hun.

Nore lover på sin side at det Karlsen nå skal ta hånd om selv, skal være levedyktig.

- Vi har passet på at det er god egenkapital i selskapet til overtakelsen, sier Nore. 

Veilede og gi trygghet

Ifølge Nore handler opplegget om å skape trygghet for lærlingen. Moss Transportforum har først sørget for å holde Milla Karlsen og bilen hennes i full drift i to år. Nå har partene en kontrakt som strekker seg åtte år framover i tid.

I denne perioden skal Moss Transportforum ikke bare sørge for at Karlsen har nok å gjøre. Firmaet skal også bistå hvis Karlsen bestemmer seg for å kjøpe nye bil om noen år, og hjelpe til med å skaffe sjåfører om det skulle komme barn inn i bildet.

Om Karlsen skulle vise tegn til at hun ikke vil drive eget selskap mer, så skal Moss Transportsentral ta over driften igjen.

- Vi skal være et hjelpeapparat som gir den nødvendige tryggheten, sier Nore, som er sikker på at det kommer til å gå fint med Karlsen.

Karlsen sier på sin side at det er godt å ha noen å lene seg på.

- Morten (Nore) har inkludert meg i alt hele veien. Han har prøvd å lære meg mye, sier Karlsen. Hun forteller at hun har sagt til Nore at Moss Transportforum må gjenta dette opplegget med flere.

Nettopp dét har firmaet i Moss tenkt å gjøre. Covidperioden gjorde det vanskelig en stund, men nå er Moss Transportforum klar for å gå nye runder.

- Vi har fått flere henvendelser fra opplæringskontorene om lærlingeplasser. Dette stiler vi ut til sjåførene vi har i drift, sier Nore.

Tungt.no spør Karlsen om det ikke er noe som burde ha vært annerledes i opplegget.

- Jeg var den første i et prøveprosjekt. Da kan det bli litt krøll noen ganger. Det må man tåle. Og jeg har måttet takle lange og harde dager. Dette har gått ut over fritida mi, men jeg sitter igjen med at det har vært verdt det, sier Karlsen.

Utypisk på flere måter

Nore ser en forskjell på sjåførene som gjerne vil eie lastebilen selv og dem som vil være ansatt og ikke eie.

­- De som vil eie selv, har gjerne en far eller bestefar som har drevet med dette. Kanskje kommer de fra en bondegård der det har vært en gammel lastebil, men nå trenger de hjelp for å skaffe en ny som innfrir utslippskravene, sier Nore.

Karlsen passer ikke inn i dette bildet. Hun er byjente og har ikke foreldre som kjører lastebil.

- Jeg har alltid gått litt mot strømmen, sier Karlsen.

Moss Transportforum

Moss Transportforum ble opprettet på 1930-tallet. Selskapet omsatte i fjor for rundt 200 millioner kroner. 85 bileiere kjører fast for selskapet, og i asfaltsesongen strekker tallet seg opp mot 130. Stykkgods er sentralt i driften, men selskapet tilbyr også blant annet kran- og kontainerbiler. Blant andre ting selskapet driver med, er tredjepartslogistikk og kjemikalietransport.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078