23948sdkhjf

 Ny vakuumløsning sikrer trygge og bærekraftige dekk

| Medlemsnyhet | Bedrift Busch Vacuum Solutions Norway AS

Continental Reifen Deutschland GmbH produserer høykvalitetsdekk for person- og varebiler ved sitt produksjonsanlegg i Aachen, Tyskland.

I sin dekkproduksjonsprosess bruker Continental en ekstremt effektiv og fremfor alt effektiv metode for vakuumgenerering, der en sentralvakuumforsyning fra Busch Vacuum Solutions tilfører det nødvendige vakuumet for å sikre sikker håndtering på tre tekstilskjæremaskiner. I tillegg til å redusere støyen i produksjonsrommet betydelig, fører denne vakuumløsningen også til høye besparelser når det kommer til dekkprodusentens energi- og vedlikeholdskostnader.

Nesten hvert tredje kjøretøy i Europa kjører på dekk laget av Continental, som blander naturgummiråmaterialet selv, deretter ekstruderer det og, etter flere mellomliggende trinn, bearbeider det til monteringsklare dekk. Et enkelt dekk består i hovedsak av tre hovedkomponenter: tekstilsnor, ståltråd og en naturgummiblanding. Disse tre grunnmaterialene kombineres på en bestemt måte i dekkets individuelle komponenter, før deretter settes sammen som skrog og belte, formes som dekk og til slutt herdes.

Tekstilsnoren består av et stort antall tekstiltråder. Tekstilsnoren blir belagt med naturgummi, og det lages en gummiert remse som er mindre enn en millimeter tykk. Denne remsen kuttes til ønsket bredde  og rulles på en tekstilrull for videre bearbeiding. Tekstilremsen  fungerer som et forsterkende element på innsiden av dekket. Den radielle orienteringen av gjengene sikrer ekstra stabilitet. Dette laget påvirker først og fremst dekkets bæreevne, så vel som fjæringsoppførselen og kjøreegenskapene.

Vakuumteknologi brukes til håndtering av oppgaver ved tekstilskjæremaskinen. Den gummierte remsen kuttes til ønsket lengde og påføres deretter direkte på en annen remse ved hjelp av pick-and-place. Her er presis posisjonering det mest kritiske aspektet når det gjelder kvaliteten på den ferdige tekstilremsen. De enkelte lagene må legges nøyaktig oppå hverandre. En sidekanalblåser var opprinnelig installert i hver av de tre tekstilskjæremaskinene. Disse genererte det nødvendige vakuumet, men gikk konstant på full kraft og forbrukte dermed enorme mengder energi. I tillegg skapte de betydelig støyforurensning i produksjonspersonalet.

En ansatt fra Continental Reifen foreslo via den interne Idea Management- gruppen at noen burde se nærmere på vakuumtilførselen til tekstilskjæremaskinene. Deres primære bekymring var den akutte støyforurensningen realatert til sidekanalblåserne. Fordi Continental alltid leter etter potensielle måter å forbedre seg på, bestemte de seg for å se etter en mer ergonomisk og effektiv løsning. Vakuumekspertene hos Busch Vacuum Solutions anbefalte å bruke en MINK-klovakuumpumpe for å generere vakuum og satt først opp testsystem. Det tok bare et par dager før Ingmar Heinze, leder for Utilities and Sustainable Infrastructure, ble overbevist om at han hadde funnet den rette løsningen for å generere vakuum. Etter testkjøringen ble det installert et vakuumsystem med to MINK MV Synchro vakuumpumper hos Continental. Dette systemet erstattet de tidligere sidekanalblåserne og leverer nå sentralt vakuum til flere tekstilskjæremaskiner via rustfrie stålrør. MINK MV Synchro vakuumpumper er utstyrt med frekvensomformer og behovsdrevet kontrollenhet som standard. Vakuumpumpene er programmert til å lese pumpehastigheten de må generere for å holde den gummierte tekstilsnoren på en sikker måte, samt plassere den nøyaktig.

Heldigvis gjorde bruken av dette nye vakuumsystemet mer enn bare å løse hovedproblemet med støyforurensning. De forrige sidekanalblåserne nådde støynivåer på 94 dB. Dette medførte høye støynivåer for personalet i produksjonshallen. Med det nye vakuumsystemet fra Busch kan ikke støynivået til vakuumenheten engang oppdages fordi det overdøves av normal omgivelsesstøy,  noe som betyr at det er under 72 dB. I tillegg til den betydelige støyreduksjonen, førte det nye vakuumsystemet også til betydelige energibesparelser. Takket være den behovsdrevne kontrollen brukes ikke alltid full ytelse, noe som betyr at vakuumsystemet ofte opererer med lavere rotasjonshastighet og strømforbruk. Systemet slår seg også automatisk av når ingen tekstilstrimler må holdes. Strømforbruket til de tidligere brukte blåserne var generelt 15 kWh. Da det ble tatt målinger med det nye vakuumsystemet, ble det bestemt et gjennomsnittlig energiforbruk på kun 800 watt i timen. Det tilsvarer energikostnadsbesparelser på over 90 prosent. Investeringen betalte seg raskt tilbake, og på grunn av energiaspektet er den kvalifisert for finansiering fra det tyske forbundskontoret for økonomi og eksportkontroll (BAFA).

Den nye løsningen sparer også nærmere 90 prosent av de årlige vedlikeholdskostnadene. Sidekanalblåserne krevde intensive reparasjoner og var derfor en kilde til høye kostnader. MINK MV klovakuumpumper gir helt tørr kompresjon av inntaksluft og fungerer dermed uten driftsvæsker som olje eller vann. Dette gjør vakuumpumpene tilnærmet vedlikeholdsfrie. Nedetider for service pleide også å by på et problem. For det nye vakuumsystemet med to MINK-klovakuumpumper kan de få nødvendige vedlikeholdsoperasjonene utføres på en av de to vakuumpumpene mens den andre fortsetter å forsyne systemet med vakuum. Dette betyr ingen flere avbrudd og bedre tilgjengelighet for tekstilskjæremaskinene. Det nye vakuumsystemet har nå vært i drift siden januar 2022, til Ingmar Heinzes fulle tilfredshet. "Vi er veldig fornøyde med vår nye vakuumforsyning for håndtering av tekstilstrimler under dekkproduksjonen. Vi klarte ikke bare å redusere støybelastningen betydelig for våre ansatte, men var også i stand til å redusere energiforbruket og vedlikeholdsinnsatsen betydelig, samt øke produktiviteten på systemet. Det er et godt eksempel på bærekraftig forbedring!"
 
 

Medlemsnyhet

Bedrift
Busch Vacuum Solutions Norway AS

Holterkollveien 3
1448 Drøbak
Norge
Busch Vacuum Solutions Norway AS

Bilder & videoer

Send til en kollega

0.109