23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

Hydrogenresirkuleringsblåseren MINK MH 0018 A er nå lansert

Busch Vacuum Solutions har nå lansert den første TÜV-sertifiserte hydrogenresirkulasjonsblåseren for brenselceller.

MINK MH 0018 A hydrogenresirkulasjonsvifte sørger for optimal resirkulering av hydrogen i brenselceller med en ytelse på opptil 45 kilowatt. Blåseren kan også brukes til en lavere resirkulasjonshastighet med opptil 60 kilowatt. To blåsere kan betjenes parallelt for større brenselceller. På grunn av de små dimensjonene kan MINK MINK MH 0018 A installeres direkte i brenselcellemodulen.

SGS-TÜV Saar GmbH testet MINK MH 0018 A (fig. 1) under ekstreme temperaturforhold i en test der den var i kontinuerlig drifte samtidig som den ble utsatt den for materialkorrosjonstester. Den besto alle testene med suksess, og TÜV kunne sertifisere den for transport av hydrogen. Med denne sertifiseringen bekrefter TÜV en lav lekkasjegrad på maksimalt 10 standard kubikkcentimeter i timen.

MINK MH 0018 A er utstyrt med en intelligent innretning som sørger for at det er mulig med variabel hastighet. Dette gjør det mulig å automatisk justere volumstrømmen til de faktiske brenselcellekravene, og dermed oppnå størst mulig effektivitet.  MINK MH 0018 A kan  fint brukes ved hydrogentemperaturer mellom -30 og +85 grader Celsius og omgivelsestemperaturer fra -30 til +95 grader Celsius. Den er dermed egnet for en mobil applikasjon i kjøretøy, men også for stasjonære brenselcellemoduler.

MINK MH 0018 A fungerer etter det velprøvde klokompresjonsprinsippet som Busch allerede introduserte på markedet på 1990-tallet- både i vakuumpumper og i kompressorer. MINK-kloteknologi har siden blitt brukt hundretusener av ganger i mange ulike applikasjoner over hele verden. Den indre kompresjonsprosessen (fig. 3) er helt oljefri og kontaktløs. To kloformede rotorer beveger seg i motsatt retning i huset. Disse to klorotorene kommer ikke i kontakt med hverandre eller sylinderen de roterer i, så det er ikke nødvendig med smøremidler eller driftsvæsker i kompresjonskammeret. Det allerede forhåndskomprimerte hydrogenet blir trukket inn på grunn av formen på klorotorene, og ytterligere komprimert med maksimalt 0,4 bar, før det deretter blir matet tilbake til hydrogentilførselen oppstrøms fra anoden. Den minimale klaringen mellom rotorene og huset optimaliserer den indre tetningen og sørger for en volumstrøm som kan defineres nøyaktig takket være variabel hastighet. Et spesielt belegg på  alle delene som kommer i kontakt med hydrogenet forhindrer korrosjon fra den avioniserte vanndampen, som også blir transportert. En synkroniserende girkasse opprettholder presis rotortiming. Den spesielle oljen som finnes i den, smører pumpen gjennom  hele dens levetid. Oljeskift og annet vedlikeholdsarbeid er dermed ikke nødvendig.

 TÜV var ikke den eneste organisasjonen som grundig testet og sertifiserte MINK MH 0018 A hydrogenresirkulasjonsblåseren. Busch Vacuum Solutions gjennomførte selv også omfattende tester. Drivstoffceller med MINK MH 0018 A  er allerede installert i over 2000 offentlige busser i Shanghai. Etter flere måneders drift ble driftssikkerheten til denne  blåseren tydelig.

*En brenselcelle er en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff ,ved å la det reagere med oksygen, ved hjelp av et oksidasjonsmiddel i en elektrokjemisk prosess. Kilde: Wikipedia

Busch Vacuum Solutions Norway AS
Holterkollveien 3
1448 Drøbak
Frogn
Norge
Org. nr.: NO958931344

Kontaktperson

Marianne Torbjørnsen
Salgssjef innesalg
+47 418 67 306 marianne.torbjornsen@busch.no

Send til en kollega

0.031